I en debattartikel i DN Söndag pekar infrastrukturminister
Catharina Elmsäter-Svärd (M) och Jan-Evert Rådström (M), vice ordförande i trafikutskottet, ut flera järnvägssatsningar för att som det heter, "det ska bli lättare för människor att pendla till och från jobbet, samtidigt som företagens möjligheter att transportera gods förbättras".
Det gäller enligt inlägget i DN främst storstadsregionerna.
Debattartikeln i DN bekräftar att Mellan -och Sydsverige är vinnare i transportinfrastrukturplanen som omfattar satsningar för 522 miljarder fram till 2025.
Av Norrbotniabanan syns inte ett spår.
Ny tunnelbana
I DN Debatt pekar den moderata duon på att "alliansregeringen föreslår den största satsningen på järnvägsunderhåll någonsin" med summan 86 miljarder, vilket enligt M kan jämföras med att när Socialdemokraterna hade makten var underhållet 38 miljarder.
Till alliansens järnvägssatsningar hör ny tunnelbana Kungsträdgården-Nacka, utbyggd Citybana utanför Stockholm för sju miljarder och flera dubbelspår för godstrafik i Skåne, bland annat mellan Flackarp och Lund.
Till investeringarna hör också den ostlänk för snabbtåg mellan Stockholm och Linköping som regeringen gick ut med förra veckan, fler spår på Mälarbanan, och "hamnbanan" utanför Göteborg. Dessutom ett nytt spår mellan Göteborg och Borås.
Ett par infrastrukturella marginella satsningar görs norrut i form av ny väg mellan Svappavaara-Pajala och förstärkning av Malmbanan.
"Trafikverket har bollen"
Catharina Elmsäter Svärds pressekreterare, Caroline Karlsson, svarar apropå frågan om var Norrbotniabanan tog vägen, att "Regeringen har inte på det sättet pekat ut enskilda projekt".
- Trafikverket har bollen. Det som händer nu är att Trafikverket ska ta fram en åtgärdsplan över vilka satsningar som ska göras där det ska ske en dialog med regioner och kommuner. Verket förväntas komma med den planen våren 2013. Sedan blir det en remissomgång, och våren 2014 väntas regeringen ta nya infrastrukturbeslut utifrån Trafikverkets åtgärdsplan, säger Caroline Karlsson.