"Ingen ska känna sig lurad"

Elleverantören Eon tror att det är missförstånd mellan säljare och kund som ligger bakom när oönskade elavtal skickats ut till Pite energis kunder.

PITEÅ 2012-11-17 06:00

Inga underskrifter har tecknats och Pite energis kunder anser att de inte har ingått i något avtal. Det finns inget självklart svar på vad som har inträffat men Torbjörn Larsson, pressansvarig på Eon, tror att det handlar om ett missförstånd.

Generellt krävs en underskrift för att ett avtal ska vara giltigt. Men Eons försäljare har i det är fallet använt sig av en surfplatta med ett digitalt avtal som inte kräver en underskrift, förklarar Torbjörn Larsson.

Genom att klicka på ett godkännande på surfplattan behövs alltså inte en underskrift från kunden för att teckna just det här avtalet. Men säljarna ska ändå gå igenom avtalet och vad det innebär på plats.

- Våra försäljare ska vara väldigt tydliga med vad det är som gäller, säger han.

"Ingen ska känna sig lurad"
Någon slags missuppfattning tros ha skett. Torbjörn Larsson förklarar att ingen ska känna sig påtvingad ett avtal.

- Ingen ska känna sig lurad och så är vill vi inte förknippas på marknaden. Om avtal ingåtts på ett oschysst sätt ska de annulleras, säger han.

Eon uppger att de kommer att kontakta berörda kunder för att reda ut eventuella missförstånd.

- Om de känner att det har gått till på fel sätt och vill annullera avtalet gör vi det direkt, säger Torbjörn Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!