Nyss passerades årets kallaste helg både i länet och i landet.
I Norrbotten lår temperaturen under 30-gradersstrecket, lokalt uppmättes ännu lägre temperaturer än så.
Det här orsakade i sin tur olika typer av störningar i samhället och problem inom näringslivet.
Halvfart
Ute på Haraholmen bidrog den stränga kylan att verksamheten vid Bottenvikens stuveri knappt gick på halvfart.
- Vi har haft stora driftproblem, säger Ola Isaksson, platschef vid Bottenvikens stuveri.
Av de fyra kranar som normalt är i drift, har bara en varit igång.
- Det har handlat om allt från startproblem till rena motorhaverier.
- Vi drabbades av ett motorhaveri på en av kranarna, sen handlar det om transmissionsproblem på en annan, säger Isaksson.
En tredje har helt enkelt inte gått starta.
- När det blir så här kallt så kärvar allt från batterier till bränsle, förklarar Isaksson.
Ny kran
Räddningen har varit den nyligen inhandlade och eldrivna vikarmskranen.
- Utan den vet jag inte riktigt hur vi hade klarat situationen, säger platschefen.
- Plus att vi har en fantastisk personal, tillägger kollegan Christer Bentzlin.
Störningarna innebar att de fick omfördela produktionen.
- Allt började med att de fartyg som var på väg in försenades. När vi sen fick problem med våra maskiner, ja då späddes allt liksom bara på, förklarar Ola Isaksson.
Det här har inneburit att stuveripersonalen arbetat dygnet runt för att försöka ta igen förlorad tid.
- De gör ett oerhört bra arbete. Det handlar om ytterst kompetent personal som hela tiden vet vad som måste göras, berömmer Ola Isaksson.
Dygnet runt
Det här har bland annat inneburit att den stora nya vikarmskranen gått 24 timmar om dygnet.
- Vi har aldrig vågat stanna av den, trots att den drivs med el. Det var nämligen lite startproblem även med den när vi skulle starta upp.
Med försenade fartyg, maskinproblem på kaj har även lastbilstransporterna till och från Haraholmen berörts.
- Så är det. Hela transportkedjan har berörts. Jag vet att även lastbilarna haft störningar, säger Ola Isaksson.
Något som Per Sjöberg vid Sjöbergs åkeri också bekräftar.
Företaget har normalt ett 20-tal lastbilar igång i olika verksamheter.
- Jodå, visst har vi haft störningar. Särskilt när vi skulle igång måndag morgon efter en kall helg, säger han.
- Det handlade om krånglande dieselvärmare och batterier som inte orkade driva igång startmotorer och fordonen.
Något som resulterat i att företaget omfördelat sina åtaganden.
Isbanan
- Vissa uppdrag har vi helt enkelt skjutit på. Saker som inte varit direkt akuta. De tar vi när temperaturen blir högre, säger Per Sjöberg.
Kylan har däremot inneburit fördelar för kommunens parkförvaltning som en tid arbetat med att iordningställa en isbana runt stadsfjärden.
- Kylan har inneburit att istjockleken växt till någonstans mellan fyrtio och femtio centimeter. Vi räknar med att den håller för lite lättare arbetsfordon nu, säger Ulrika Bohman parkchef.
När den värsta kylan nu släpper planeras att börja spola på isen ytterligare.
- Det ger oss en lite slätare yta. När isen sen växt ytterligare kan vi gå på med tyngre fordon och hyvla isen.
Något som eventuellt kan ske redan nästa vecka.
Försiktighet
När det gäller isar i övrigt manar Räddningstjänsten fortfarande till försiktighet. Fortfarande spökar den varma hösten och snön som ligger på isarna.
- Jag vill fortfarande rekommendera till försiktighet, särskilt i den yttre skärgården, säger Frank Ohlsson insatsledare.
Men även inomskärs anser Ohlsson att isarna kan vara förrädiska.
- Vattenståndet som vandrat både upp och ner ställer till det. Den här vintern är inte som tidigare vintrar, säger Ohlsson.