Pengarna, 2 960 000 euro, kommer från, TEN-T, Transeuropeiska Transportnätverken.
Anledningen är att Haparandabanan, som är en del av den bottniska korridoren, bedöms vara viktig för gränsöverskridande godstransporter både inom och utanför Europa.
Bekostar
EU-medlen kommer delvis att bekosta ombyggnationen av de befintliga bangårdarna i Karlsborgsbruk och Kalix samt tre nya mötesplatser i Sågbäcken, Bredviken och Gåsträsken på sträckan mellan Boden och Kalix.
Medlen från EU bidrar även till att finansiera byggnationen av den nya järnvägssträckan mellan Kalix och Haparanda samt en uppgradering av Haparanda bangård.
- Det är glädjande att EU ser hur viktigt det är med fungerande godstransporter i norra Europa, säger Lars Bergdahl, projektchef för Haparandabanan på Trafikverket.
Nya broar
Både de befintliga och nya mötesplatserna konstrueras och anpassas till 750 meter långa tåg och ett maximalt axeltryck på 30 ton. Sedan tidigare har projektet beviljats 47 miljoner kronor i EU-stöd. Pengarna har delfinansierat bland annat arbetet med att byta ut banunderbyggnaden och spår på sträckan mellan Boden och Kalix, men även kontaktledningsfundament och nya järnvägs- och vägbroar på sträckan Kalix till Haparanda.