Haparanda- banan får nya EU-miljoner

Projekt Haparandabanan får ytterligare nära 30 miljoner kronor. Pengarna ska användas till ombyggnation av bangårdar och tre nya mötesplatser.

PITEÅ 2011-05-12 04:41

Pengarna, 2 960 000 euro, kommer från, TEN-T, Transeuropeiska Transportnätverken.

Anledningen är att Haparandabanan, som är en del av den bottniska korridoren, bedöms vara viktig för gränsöverskridande godstransporter både inom och utanför Europa.

Bekostar
EU-medlen kommer delvis att bekosta ombyggnationen av de befintliga bangårdarna i Karlsborgsbruk och Kalix samt tre nya mötesplatser i Sågbäcken, Bredviken och Gåsträsken på sträckan mellan Boden och Kalix.

Medlen från EU bidrar även till att finansiera byggnationen av den nya järnvägssträckan mellan Kalix och Haparanda samt en uppgradering av Haparanda bangård.

- Det är glädjande att EU ser hur viktigt det är med fungerande godstransporter i norra Europa, säger Lars Bergdahl, projektchef för Haparandabanan på Trafikverket.

Nya broar
Både de befintliga och nya mötesplatserna konstrueras och anpassas till 750 meter långa tåg och ett maximalt axeltryck på 30 ton. Sedan tidigare har projektet beviljats 47 miljoner kronor i EU-stöd. Pengarna har delfinansierat bland annat arbetet med att byta ut banunderbyggnaden och spår på sträckan mellan Boden och Kalix, men även kontaktledningsfundament och nya järnvägs- och vägbroar på sträckan Kalix till Haparanda.

FAKTA Haparandabanan

Trafikverket har fått i uppdrag att rusta upp järnvägen mellan Boden och Kalix (119 kilometer), och bygga ny järnväg mellan Kalix och Haparanda (42 kilometer).

Den totala investeringen ligger på cirka 3,5 miljarder kronor.

Hela sträckan mellan Boden och Haparanda ska elektrifieras och banan kommer också förses med ett modernt standardiserat signalsystem (ERTMS).

Den nya Haparandabanan kommer att ha en kapacitet som står i relation till dagens och morgondagens transportbehov.

Haparandabanan byggs främst för godstrafik och är den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland och vidare mot Ryssland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om