Det pratas om rekordlåga elpriser under årets första månader. Det är dock en sanning med modifikation, åtminstone om man får tro Jörgen Hellsten, marknadschef på kommunägda Piteenergi.
- Priserna går ju upp och ned hela tiden. Om man tittar på det dagliga priset är det lågt just nu, men priserna på marknaden varierar under dygnet och mellan bolagen. Vi har haft år med priser på 1,30-1,40 kronor per kwh vissa dagar, säger han.
I fredags, 1 mars, betalade Pitebor med Piteenergi som leverantör ett rörlig pris på 80,31 öre per kwh inklusive moms och energiskatt. För den med fast avtal och tre års bindningstid var totalpriset 80,5 öre per kwh. Fast avgift på 25 respektive 20 kronor per månad och nätavgift tillkommer i båda fallen.
Små marginaler
Piteenergis påslag är 2,9 öre per kwh för rörliga avtal och bolagens marginaler har sjunkit med åren.
- Man brukar prata om att drygt en tredjedel av elpriset är skatter. Marginalen har mer än halverats på tio år och den är så pass låg att många elbolag har problem, säger Jörgen Hellsten.
Väder och vind samt temperatur är faktorer som påverkar hur dyr elen blir.
- I år har vi haft gynnsamma förhållanden. Om det är väldigt kallt tidigt på säsongen, kärnkraften har problem och det är dålig blåst så att vindkraften påverkas så stiger elpriset. Då tvingas man tömma från vattenmagasinen vilket innebär att tillgången på el minskar, säger Jörgen Hellsten.
Konjunkturen påverkar
Andra faktorer som påverkar elpriset är konjunkturläget och spekulationen som sker på marknaden.
- Det går aldrig att förutse elpriset och det är därför väldigt många kunder väljer fasta avtal. Man kan ha teorier om framtida kostnader, men vi på Piteenergi jobbar uteslutande med kundernas behov, säger Hellsten.
avtal?
De stora vindkraftsprojekt som är i antågande är bra, men enligt Piteenergis marknadschef kommer det att behöva göras mycket mer.
Många olika källor
- Jag tror inte vindkraften kommer att ersätta alla fossila bränslena. Det kommer att krävas många olika källor och ett förändrat användande av energin. I Sverige är vi ganska vana att slösa på el eftersom den är förhållandevis billig, säger Hellsten.
Han passar på att varna för oseriösa elbolag som ofta telefonledes tar kontakt med kunderna.
- Vi träffar 20-25 personer per vecka som blivit kontaktade och fått information som inte stämmer överens med verkligheten. Många är arga för att de blivit lurade och de flesta väljer att vara kvar hos oss, säger Jörgen Hellsten.