Flygande Pitebor på Stora Nolia
Som liten var han inte särskilt intresserad, men när han gick på flygskolan i Arvidsjaur tändes intresset för att flyga militärt och lördag stod Jas-piloten Tommy Lindbäck, 28, från Bölebyn på Stora Nolia för att berätta om pilotyrket under Försvarets dag.
De är tränade att skydda men försvarets hundar är också mycket snälla och tillgivna vovvar och de stördes inte alls trots att uppvaktningen blev intensiv.
Foto: Erik Westergren
Erik Normarks militära bana startade med värnplikt vid F21 och sedan militärhögskola i Halmstad. Sedan blev det flygteknikerutbildning och sedan 2007 arbetar han som flygtekniker som servar och underhåller Jas Gripen i Luleå.
- Vi gör allt från felsökning till motorbyten och vi servar datan i flygplanet, säger Erik Normark, som berättar att jobba som flygtekniker vid F21 är som att fungera i ett "Formel ett team".
- Det är ett roligt och omväxlande jobb där vi också får åka med på utlandsövningarna, säger Erik Normark, som bland annat varit med och servat Jas-flyg vid en övning i Nevada, USA.
Gick flyg-gymnasium
Tommy Lindbäck, från Bölebyn satsade på flygkarriär efter att han gått flyggymnasium i Arvidsjaur.
- Jag var inte särskilt flygintresserad. Men jag gjorde lumpen med Erik och sedan blev det flyggymnasiet i Arvidsjaur och där tändes intresset ordentligt, säger Tommy Lindbäck, som efter det gick militärhögskola och flygutbildning i Linköping som avslutades 2008. Efter det är han en av de piloter som styr Jas Gripen i Norrbottens luftrum.
- Det är häftigt att flyga Gripen. Man får feedback hela tiden på det man gör, man utvecklas och lär sig hela tiden nya saker, säger Tommy Lindbäck, efter att en av hans kollegor, Björn Lindroth från Skellefteå, bjudit på en hisnande uppvisning i luften ovanför Nolia.
Tommy Lindbäck säger att kroppen utsätts för oerhörda påfrestningar vid avancerad flygning. Vid snäv kurvtagning kan påfrestningen bli upp till 9G.
- I sådana lägen får man spänna benen och förhindra att det rusar blod från huvudet, säger Tommy Lindbäck, som uppger att det hänt att piloter blivit omtöcknade men själv har han aldrig drabbats av någon incident.
Tommy Lindbäck säger att han vill flyga militärt minst fem år till. Efter det är läget öppet:
- Detär inte omöjligt att jag börjar flyga civilt, säger flygföraren från Bölebyn.
Under försvarsdagen i lördags fick Noliabesökarna också se en en uppvisning med försvarets hundar som letade vapen och som tog hand om en buse som försökte ta sig in på otillåtet område.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!