Det rör på sig på Backcity.
I kristallkulan skymtar både nya kedjor plus befintliga företagare med behov av utökade handelsytor.
- Tre-fyra nya aktörer vill in. För att bana väg för dem diskuterar vi med några befintliga företagare med verksamheter utanför handelsnäringen om tänkbara rockader, säger Frank Persson, vd i fastighetsbolaget Klar-Invest.
Ny marknadschef
För att ytterligare spetsa planerna har Klar-Invest rekryterat en ny marknadschef.
Niclas Wikman, 37, återvänder hem till stan (läs: Hortlax) efter 18 år i Stockholm och närmast Pangea property partners.
- Initialt ligger fokus på att utveckla handelsområdet med projektutveckling, uthyrning och marknadsföring som viktiga pusselbitar, säger Niclas Wikman.
Kraftsamling
Klar-Invest förvaltar i dag längs Norrlandskusten 60 000 kvadratmeter kommersiella fastighetsytor med runt 45 miljoner kronor i årlig hyresintäkt.
Hälften av allt detta finns i Piteå och på Backcity.
- Vi har ett mindre ägande i Sollentuna, Gävle och Umeå som vi på sikt planerar att avyttra för att istället kraftsamla i just Piteå, förklarar vd Frank Persson.
Klar-Invest äger även handelsfastigheter i Luleå och Skellefteå som dock kommer att finnas kvar i portföljen.
Av 30 000 kvadrat på Backcity är runt 20 000 knutet till handelsföretag.
- Men för att svara upp mot en ökad efterfrågan skulle vi direkt behöva upp emot 5 000 kvadratmeter för att tillfredsställa nya kedjor som vill in, säger Frank Persson.
Rusta är ett bolag som vädrat stort intresse. Övriga aktörer är än så länge hemliga.
Bra alternativ
- Målet är att finna lösningar för att koordinera behov och efterfrågan, säger Niclas Wikman.
Båda han och Frank Persson är tydliga med att ingen kommer att tvingas iväg från området, även om "kostymeringen" avviker.
- Vårt motto är att kunna erbjuda bättre eller lika fullgoda alternativ som lösningar, understryker Frank Persson.