Flaskhalsar på spåret måste bort

I takt med att Botniska korridoren går mot en del av det europeiska transportnätet, måste flaskhalsar längs järnvägen byggas bort. Detta slår intresseföreningen för Norrtåg fast och får medhåll av företrädare för de fem Norrlandslänen.

I ett remissyttrande över Kapacitetsutredningen trycks det hårt på vikten av att bygga bort flaskhalsar läns sträckan Luleå och Umeå (Norrbotniabanan) och mellan Gävle och Härnösand. (Arkivbild)

I ett remissyttrande över Kapacitetsutredningen trycks det hårt på vikten av att bygga bort flaskhalsar läns sträckan Luleå och Umeå (Norrbotniabanan) och mellan Gävle och Härnösand. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2012-04-02 06:00

Synpunkterna kommer i samband med det remissvar till Trafikverkets kapacitetsutredning där företrädare för de fem norrlandslänen ger sina kommentarer.

Och de är tydliga.

Flaskhalsarna i järnvägsnätet Botniska korridoren måste byggas bort före 2025. Det handlar konkret om sträckorna Luleå och Umeå samt den mellan Gävle och Härnösand.

Högre tempo
I remissvaret understryker företrädarna hur viktig transportleden Botniska korridoren är både för gods- och persontrafik i och mellan norra och södra Sverige.

- Det är i dag så stora kapacitetsbrister i vissa avsnitt att det inte kommer att räcka med mindre åtgärder utan istället måste dessa två strategiska investeringar göras före 2025, säger Intresseföreningen Norrtågs ordförande, Elvy Söderström.

Hon välkomnar kapacitetsutredningens förslag att investeringar görs, men hon kräver ett högre tempo och med annan prioritetsordning.

- Visst är det positivt att det görs en satsning på att börja åtgärda kapacitetsbristerna. Men i vissa lägen måste nya investeringar göras och det är angeläget att de första etapperna på dessa två stora projekt kommer igång snarast, säger Elvy Söderström och syftar då på Norrbotniabanan och nya Ostkustbanan.

Argument
Hon pekar på fler argument

- Den Botniska korridoren är på väg att bli en del av det prioriterade europeiska transportnätet, Core network, och en del i detta arbete bygger på att länderna ska bygga bort just den här typen av strategiska flaskhalsar, säger Elvy Söderström.

Intresseföreningen får också stöd för sitt resonemang av
regionrådet i Gävleborg, Sven-Åke Thoresen.

- Efterfrågan på tågtransporter ökar kraftigt. En av de viktigaste förutsättningarna för att näringslivet ska kunna utvecklas och förstärka konkurrenskraften är genom effektiva transporter. Vi måste bygga en lösning för 2020- och 30-talet, säger han.

FAKTA Botniska korridoren

Botniska korridoren sträcker sig från Helsingfors i södra Finland upp mot Haparanda och vidare ner till Mjölby.

Den betraktas som en godspulsåder i norra Europa som binder ihop trafiksystemet med de öst-västliga transportkorridorerna och de marknader som de ansluter till.

En modern järnväg möjliggör effektivare persontrafik och skulle kunna mer än halvera restiden med bil.

Längs norrlandskusten bor mer än 65 procent av befolkningen, men här saknas i dag effektiv infrastruktur för att snabbt flytta människor till jobb eller studier.

Mellan kuststäderna Umeå-Skellefteå-Piteå-Luleå i norr finns idag inga dagpendlingsmöjligheter med järnväg.

Sträckan Gävle-Härnösand har begränsad pendlingsmarknad.

Botniska korridoren ingår i EU-kommissionens förslag om nytt finansieringsinstrument "Fonden för ett sammanlänkat Europa", för medfinansiering av TEN-T projekt under programperioden 2014-2020.

Källa: Yttrande över
Kapacitetsutredningen. Företrädare för offentlig sektor i de fem nordliga länen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!