Explorer öppnar vintergata till sjöss

Vardagsmat för en redare. Stor show för en landkrabba. PT följde Thomas Wirén en dag på jobbet - när han öppnade farbar vattenväg genom isen med Arctic Explorer som effektiv konservöppnare.

"Att köra isbrytare det är ungefär som betald semester för mig. Jag älskar det här livet", förkunnar skeppare Wirén.

"Att köra isbrytare det är ungefär som betald semester för mig. Jag älskar det här livet", förkunnar skeppare Wirén.

Foto: Jan Westerberg

PITEÅ 2011-02-10 06:00

Klockan är slagen. M/s Schuitendiep vill ut.

Lastfartyget ligger skrovfyllt lastat med barrved i SCA:s egen hamn i Skuthamn - men vägen ut mot fritt havsvatten blockeras av 50-60 centimeter tjock is, packad som betong.

- En barnlek för Arctic Explorer, lovar Thomas Wirén.

Nedströms, på kajplatsen intill Pitsundsbron, gör sig Piteåredaren redo att sätta 1 260 hästkrafter i rörelse.

Sträng av kall gröt
Arctic Explorer lämnar kaj, glider majestätiskt förbi under brofästet, uppströms, och bryter utan krusiduller ismassorna sönder och samman med stålskrovet. Klonka. Klonka. Klonka.

- Sju knop, säger Wirén.

- Och du, kolla akteröver. Det ser ut som en lång sträng av kall gröt.

Smidig logistik
Tio procent av all råvara in till SCA:s fabrik i Munksund kommer sjövägen.

Då handlar det om björkved från Estland eller Lettland, som baxas direkt in i egen hamn. Smidigt, miljövänligt och prisvärt, säger SCA-folket.

M/s Schuitendiep är just ett sån’t fartyg. I vinter har i snitt ett björkmassavedlastat fartyg lotsats in genom isen varje vecka.

Ofta går de tomma ut. M/s Schuitendiep är ett undantag, packad med barrved för vidare transport till SCA:s systerfabrik i Sundsvall.

- Det du ser på däck är bara en bråkdel. Båten är full fem meter ner under däck. 3 500 kubik barrved. Det motsvarar 80 långtradare med släp, säger Thomas Wirén.

Vändhållplats
M/s Schuitendiep ska släpas ut från SCA-kajen med aktern först.

- Men före det måste jag göra några rundor och bryta is för en vändplats så hon kommer runt och in i isrännan.

Sex sicksackvändor senare är skeppare Wirén nöjd.

Följer med ut
En tamp, tjock som ett manslår, kopplas ihop mellan isbrytarens för och lastfartygets akter - och så sätts farkosterna i rörelse.

Resten är, som Thomas Wirén uttrycker det, "peace of cake".

- Nu kör vi tillbaka i samma isränna, snett intill, för att ytterligare bredda vägen ut.

Lastbåten ligger bakom på behörigt avstånd och kör för egen maskin mot den förbeställda broöppningen.

- Sen bryter vi vidare nästan ut mot Leskär (parallellt i höjd med Stenskär). Därifrån klarar sig M/s Schuitendiep för egen maskin.

Kineser på båten
Och 1,3 landmil ut från Pitsundsbron bromsar Wirén. Det utlotsade ekipaget släpps iväg och försvinner in i havsdimman.

- Oj, den här svängen har jag säkert gjort tusen gånger, säger skeppare Wirén på tillbakavägen.

- I söndags hade jag till exempel en grupp turistande kineser på båten. Förra veckan var det både tyskar och engelsmän.

Arctic Explorer ägs av Pite havsbad. Tanken är att krydda turisters exotiska törst med isbrytarturer. Däremellan är farkosten uppbokad för transportnäringen av Wirén för rederiet Marine Carriers räkning.

- För rederiet är det här en liten del av all verksamhet vi bedriver i Bottenviken och ända ner till Västafrika. Totalt tio större enheter, hundra anställda och hela ruljansen sköts från Piteå, sammanfattar Wirén.

- För mig personligen ser jag numer skepparsysslan mest som en hobby. Det är kul att vara i farten även om man passerat bäst-före-datum, säger Thomas Wirén och bjuder på ett brett leende.

FAKTA Arctic Explorer

Byggd: 1963 i Lovisa, Finland

Ombyggd 2004 i Piteå till passagerarfartyg

Har utrymme för 80 passagerare

Nyttjas parallellt som isbrytare och även bogserbåt

Fartyget är 37 meter långt, tio meter brett och 4,4 meter djupgående

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om