I onsdags kom beskedet från EU-kommissionen som väcker hopp om förverkligandet av Norrbotniabanan.
Botniska korridoren där bland andra Norrbotniabanan och Ostkustbanan ingår, är enligt kommissionen viktig för tillväxt och sysselsättning för EU som helhet.
Återstår mycket
Men än återstår en lång väg att vandra innan en Norrbotniabana får sitt första spadtag. Frågan kommer att manglas rejält, dels hos den svenska regeringen, men även i EU:s ministerråd och slutligen klubbas i EU-parlamentet.
- Visst är det så. Det är därför vi så gärna vill få igång en dialog med regeringen så snart som möjligt, säger Åsa Möller (M) vice ordförande för Europaforum Norra Sverige.
Möller konstaterar att de i sak är överens om tagen med näringsdepartementet.
- Det känns också bra, men hela frågan måste förankras hos regeringen.
Åsa Möller anser att kommissionens beslut helt klart innebär ett stort kliv framåt för frågan. Samtidigt uttrycker hon en viss oro.
- Främst med anledning av EU-minister Birgitta Ohlssons uttalande nyligen där hon anser att stöden till jordruks- och regionalpolitiken inom EU måste minska. Det här handlar ju om regionalpolitik, säger Möller.
Överlag positiva
Hon pekar på fler orosmoment.
- Det finns fler hot mot korridoren. Vi ska ha klart för oss att det finns starka lobbykrafter som vill se andra europeiska projekt prioriterade. Dessutom finns eurokriser som skapar oro för hela ekonomin, säger Åsa Möller.
Trots orosmomenten är ändå tongångarna inom Europaforum Norra Sverige positiva över kommissionens beslut.
- Nu är Botniska korridoren utpekad som viktig för både tillväxt och sysselsättning för EU som helhet. Vi räcker nu ut handen till regeringen för att tillsammans arbeta så att vi når ända fram, säger Erik Bergkvist (S), som är ordförande i Europaforum Norra Sverige.
Samlat begrepp
Botniska korridoren är ett begrepp för ett samlat järnvägsstråk som förbinder norra Sverige och Finland med övriga Europa, vilket också gynnar de öst-västliga kommunikationslederna.
Enligt EU-kommissionen ska den Botniska korridoren bli en del av det prioriterade europeiska järnvägsnätet.
På torsdagen inledde Europaforum Norra Sverige en två dagar lång konferens i Sundsvall där cirka 140 politiker och tjänstemän från Sveriges fyra nordligaste län bland annat diskuterar EU-kommissionens besked.