EU-stöd för Norrbotniabanan

Spaden i jorden för Norrbotniabanan årsskiftet 2014/2015. Den förhoppningen har Gusten Granström, vd för bolaget Norrbotniabanan AB, efter beskedet om att EU-kommissionen stödjer satsningen.- Det känns fantastiskt, säger han.

Gusten Granström, vd för bolaget Norrbotniabanan AB, är strålande glad över EU-kommissionens positiva besked.

Gusten Granström, vd för bolaget Norrbotniabanan AB, är strålande glad över EU-kommissionens positiva besked.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ 2011-10-20 06:00

EU-kommissionen prioriterar Botniska korridoren och Norrbotniabanan i sin policy för Transeuropeiska transportnät - TEN-T. Det kan betyda flera miljarder kronor i EU-stöd till kustjärnvägen mellan Umeå och Luleå.

Kommissionens positiva besked väcker glädje i hela länet. Bolaget Norrbotniabanan AB:s vd Gusten Granström är smått lyrisk, men trots allt samlad.

- Det känns härligt. Nu har vi en sådan status på projektet att det möjliggör EU-medel vilket är fantastiskt, säger han.

Fem miljarder
Norrbotniabanans sträckning mellan Umeå och Luleå beräknas kosta mellan 25 och 27 miljarder kronor att bygga. Maximal utdelning från EU skulle innebära att unionen bekostar 20 procent - omkring fem miljarder.

- Det känns som att vi är hemma med det här, men det slutgiltiga beslutet fattas av ministerrådet till våren, berättar Granström.

Närmast på agendan står järnvägsplanen för sträckan Skellefteå - Piteå. Där slår man fast vilka korridorer som järnvägen ska följa och planen beräknas kosta omkring 200 miljoner kronor att genomföra.

- Vi inom bolaget har sagt att vi är beredda på att antingen förskottera hela summan eller medfinansiera 20 procent av den. Det är jätteviktigt att projektet inte stannar av - det vore närmast genant i det här läget, säger Gusten Granström.

"Stora pengar"
Förutom satsningar på järnvägsplanen erbjuder regionen att delfinansiera Norrbotniabanans byggkostnader.

- Det är stora pengar som vi är beredda att ta ansvar för - vi pratar miljardbelopp, säger Gusten Granström.

Även länets politiker hyllar beskedet från EU-kommissionen.

- Det flyttar fram våra positioner ordentligt. Det viktigaste är att kommissionen pekar ut Botniska korridoren som ett betydelsefullt stråk för hela Europa. Norrbotniabanan är inte ett regionalt eller nationellt projekt, utan ett Europaprojekt, säger Piteås kommunalråd Peter Roslund (S).

Förbrödring
Stefan Tornberg (C), tidigare riksdagsledamot och numera oppositionsråd i landstinget, manar till politisk förbrödring.

- Det krävs ett större tryck och engagemang från Norrbotten och Västerbotten för att Norrbotniabanan ska förverkligas. Tyvärr har Norrbotniabanan i huvudsak politiskt använts som ett slagträ mellan partiföreträdare i opposition och regeringsställning. Låt beskedet från EU-kommissionen öppna för ett nytt gemensamt engagemang, säger han.

EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) gläds åt beskedet som kan betyda mycket för industri och jobb i Sverige.

- Norrbotten står för 88 procent av EU:s järnmalmsproduktion, skogsindustrin står för 12 procent av Sveriges export. Vi måste fortsätta stödja och utveckla framgångarna i norra Sverige. Förutsättningen för detta är en fungerande infrastruktur, säger hon.

EU-stöd och medfinansiering räcker dock inte för att kustjärnvägen ska bli verklighet. Ska satsningen bli av krävs statliga pengar och då måste regeringen vara med på tåget.

FAKTA Botniska korridoren/TEN-T

Botniska korridoren är benämningen på den primära transportleden för den svenska exportindustrins godstransporter från Haparanda i norr, längs Norrlandskusten ner till Mjölby och motsvarande på finska sidan från Torneå till Helsingfors.

Transeuropeiska nät (Trans-European Networks, TEN) är en organisation för satsningar från EU:s sida på infrastruktur som kopplar samman olika europeiska länder. TEN arbetar i tre sektorer varav Transeuropeiska transportnät (TEN-T) är ett.

Ett av de större projekten som ingått i TEN är Öresundsbron. Även Svinesundsbron, Citytunneln i Malmö och i viss mån några väg- och järnvägsprojekt har fått bidrag från detta program.

Källa: Norrbotniabanegruppen/Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om