EU-beslut kan öppna för Norrbotniabanan

På onsdag tar EU-kommissionen ett beslut som kan bli avgörande för Norrbotniabanan. Om Botniska korridoren prioriteras av EU så öppnar det en möjlighet att få EU-medel till kustjärnvägen.- Ett oerhört viktigt beslut, säger Gusten Granström, vd för bolaget Norrbotniabanan AB.

Norrbotniabaneprojektet får ett lyft om EU-kommissionen prioriterar den Botniska korridoren på onsdag. (Arkivbild)

Norrbotniabaneprojektet får ett lyft om EU-kommissionen prioriterar den Botniska korridoren på onsdag. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2011-10-17 06:00

Svenska och finska ministrar skrev i september ett gemensamt brev till EU-kommissionen och beskrev vikten av Botniska korridoren för råvarutransporter till Europa.

Förra veckan anslöt regionala intressenter - politiker och representanter för tung industri som Smurfit Kappa och SCA Packaging samt flera andra svenska och finska storföretag - i påtryckningarna mot EU-kommissionen. Syftet är att EU ska prioritera den Botniska korridoren, där en svensk kustjärnväg skulle bli en viktig länk, i sin Policy för Transeuropeiska transportnät - TEN-T.

I policyn ingår en prioriterad nivå, Core network, där de viktigaste vägarna och järnvägarna ingår. Budgeten för TEN-T har ökats till 32 miljarder euro för den kommande sjuårsperioden och merparten av pengarna kommer att styras till Core network där den Botniska korridoren alltså kan komma att ingå.

Lyft för Norrbotniabanan
Om EU-komissionen prioriterar Botniska korridoren så skulle det innebära ett lyft för Norrbotniabanan AB och arbetet för en framtida kustjärnväg i Norrbotten och Västerbotten.

Nödvändigt projekt
- Brevet från regeringen visar att man tydligt tagit ställning för Norrbotniabaneprojektet som är en del i Botniska korridoren. Det är ett viktigt och nödvändigt projekt, sen när det kan komma och hur det prioriteras i förhållande till andra behov är en senare fråga, säger Gusten Granström, vd Norrbotniabanan AB.

Enligt Granström så är EU-stöd nästan ett måste för att finansiera så stora infrastruktursatsningar som Norrbotniabanan skulle innebära.

Starkare position
- Att få klassningen som ett TEN-projekt är en förutsättning för att erhålla stöd från EU till investeringen. Med en sådan prioritering och erbjudandet om medfinansiering till regeringen så har vi en betydligt starkare position än vi tidigare haft, säger han.

Medfinansieringen skulle komma från kommunerna som berörs av Norrbotniabanan samt region Västerbotten och landstinget i Norrbotten.

Viktigt beslut
Utan tvekan är EU-kommissionens prioriteringar mycket viktiga för att en kustjärnväg genom Västerbotten och Norrbotten ska bli verklighet.

- Det är oerhört viktigt att det blir ett ja på onsdag. Det skulle innebära att projektet Norrbotniabanan som sådant har den status som möjliggör medverkan med EU-pengar. Beslut är en förutsättning för att vi lyckosamt ska komma i mål med att starta bygget, säger Gusten Granström.

Men ett positivt beslut från EU-kommissionen skulle inte göra några underverk.

- Det återstår fortfarande mycket - bland annat armbrytning om till vilka projekt pengarna som finns ska gå, säger Granström.

FAKTA Botniska korridoren

Botniska korridoren är benämningen på den primära transportleden för den svenska exportindustrins godstransporter från Haparanda i norr, längs norrlandskusten ner till Mjölby och motsvarande på finska sidan från Torneå till Helsingfors.

Norrbotniabanan, mellan Umeå och Luleå, skulle vara den sista länken längs kusten för att knyta ihop Malmbanan, Stambanan och Haparandabanan med det finska järnvägsnätet.

Transeuropeiska nät (Trans-European Networks, TEN) är en organisation för satsningar från EU:s sida på infrastruktur som kopplar samman olika europeiska länder. TEN arbetar i tre sektorer varav Transeuropeiska transportnät (TEN-T) är ett.

Ett av de större projekten som ingått i TEN är Öresundsbron. Även Svinesundsbron, Citytunneln i Malmö och i viss mån några väg- och järnvägsprojekt har fått bidrag från detta program.

Källa: Norrbotniabanegruppen/Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om