Energismart examensarbete

Ett elbilsrally med soliga förtecken. Förstaårseleverna vid Strömbackas elprogram fixade ett annorlunda examensarbete - bilar som drivs med solceller.

Elbilsrace där det gällde att hinna så många varv som möjligt på en timme. Till vänster Mattias Nilsson som kör mot Jonas Strand, båda första året vid gymnasiets elprogram.

Elbilsrace där det gällde att hinna så många varv som möjligt på en timme. Till vänster Mattias Nilsson som kör mot Jonas Strand, båda första året vid gymnasiets elprogram.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2010-06-11 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

I dag fredag är det skolavslutning.
Eleverna i första årskursen vid Strömbackas elprogram levererade sitt examensarbete så sent som på torsdagen i form av en liten biltävling.
2,5 månader
- Det är kanske inte helt rätt att kalla det här för examensarbete, men det är ingen tvekan om att eleverna har gillat utmaningen att bygga tre bilar som drivs med bara ett bilbatteri och solceller, säger Björn Olofsson, en av lärarna vid programmet.
I drygt två månader har eleverna arbetat i tre grupper och byggt tre bilar.
Förutsättningarna har varit exakt lika, aluminiumprofiler, cykeldäck, kugghjul och kedjor, ett 12-voltsbatteri samt en solcellsplatta.
- Vi har haft ritningar att utgå ifrån, men eleverna har själva konstruerat ramen, säger Olofsson.
Syftet då?
- Det handlar ju om att tänka lite energismart, säger Lars Berglund också lärare vid elprogrammet.
Tänka till
Så är det förstås. Med målet att kunna köra en timme gäller det att tänka till.
- Vid full gas drar bilen 30 ampere. Eftersom solcellerna bara laddar fem ampere förstår de flesta att det inte går gasa för fullt hela tiden, säger Berglund.
Det här framgick också tydligt när två av bilarna som gått ut hårdast, plötsligt började tappa fart och till slut tvingades stanna för att låta solcellerna ladda batteriet.
Den bil som valde att gå ut lösare kunde enkelt tuffa förbi och göra fler varv än konkurrenterna.
- På det här sättet blir det så tydligt hur viktigt det är att tänka till lite extra, säger Lars Berglund.
Positivt
Efter att ha laddat batteriet några minuter i depå kunde de två elbilarna rulla vidare, betydligt saktare, men ändå framåt.
Från lärarehåll ses elevarbetet positivt.
- Förhoppningsvis kan det här vara ett sätta att locka ytterligare elever till programmet, säger Björn Olofsson.
Gärna också fler tjejer?
- Absolut. Vi har två tjejer i tvåan och två i ettan. Det får gärna bli fler, säger han.
FAKTA Elbilsbygget
Bilarna är byggda i aluminiumprofiler.
48 elever om 16 personer har varit indelade i tre grupper där varje grupp byggt en bil var.
Bilarna drivs med ett 12-voltsbatteri samt solceller.
Vid full gas drar bilen 30 ampere.
Solcellerna laddar fem ampere.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om