Elever kränkta när klass valde kamratstödjare

Att rösta fram kamratstödjare i skolklasser som en del i arbetet mot mobbning bör ske anonymt och helst kompletteras med en motivering. Men i en del klasser skrivs namnen på dem som får röster upp på en tavla. Vissa elever får inga röster.

Valet av kamratstödjare i skolklasser bör ske anonymt och resultatet meddelas diskret till de utvalda vid ett senare tillfälle, något som inte gjorts i vissa klasser på Solanderskolan i Öjebyn, där omröstningen skett helt öppet.

Valet av kamratstödjare i skolklasser bör ske anonymt och resultatet meddelas diskret till de utvalda vid ett senare tillfälle, något som inte gjorts i vissa klasser på Solanderskolan i Öjebyn, där omröstningen skett helt öppet.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ 2011-09-07 06:00

Solanderskolan i Öjebyn har sedan några år tillbaka ett samarbete med Friends, en rikstäckande organisation mot mobbning. I skolans arbete mot mobbning utser klasserna varje hösttermin kamratstödjare. Friends har riktlinjer för hur röstningen bör gå till och hur resultatet ska meddelas.

På Solanderskolan följer man inte dessa riktlinjer som i stort går ut på en anonym röstning och ett diskret meddelande till de två (vanligen en tjej och en kille) som fått flest röster. Det bör ske i efterhand i samband med ett samtal om vad det innebär att vara kamratstödjare.

Istället för en anonym röstning skrivs namnen på dem som får röster upp på tavlan allt eftersom de dras ur högen och det ritas ett streck vid namnet för varje röst. De två som får flest streck vinner omröstningen och får bli kamratstödjare.

- Vår rekommendation är att två vuxna är med vid omröstningen. När eleven lämnat sina röster (två stycken) får den motivera för en vuxen varför man valt de personerna. Till exempel att den man valt är bra på att lyssna eller att säga ifrån när något är fel. Det är viktigt att omröstningen inte blir en popularitetstävling, säger Christian Fridh, regionchef för Friends region nord.

Ledsna barn
Föräldrar och barn på Solanderskolan har under flera års tid reagerat på hur omröstningen gått till. Barn har kommit hem och varit ledsna och upprörda. Ibland för att de inga röster fått men också för att de tyckt att omröstningsproceduren är orättvis och kränkande.

- Meningen med Friends och att ha kamratstödjare i skolan är bra. Men elever som inte får någon röst kan känna sig väldigt utsatta och ta oerhört illa vid sig. Omröstningen blir som en typ av mobbning, säger en förälder som vill vara anonym.

Kontakt med skolan
2009 höll Friends en utbildning på Solanderskolan om hur man kan tänka och agera kring mobbning och utsatthet.

- I utbildningen träffar vi och pratar med personalen. Vi spelar också upp en teaterföreställning som ger en inblick i hur det är att vara utsatt eller vara en som mobbar. Vi går också igenom ett handledningsmaterial, säger Christian Fridh.

Han kan inte säga vad som gått snett i informationen på Solanderskolan men säger att han varit i kontakt med skolan som meddelat att saken ska utredas.

- Vi tror på elevdemokrati och att eleverna vet vem/vilka som är bäst lämpade för uppdraget. Men de som väljs ska vilja vara kompisstödjare och ha rätt att tacka nej om de inte vill. Den vuxne måste också kunna avgöra om valet blir bra. När man meddelar resultatet till den utvalde säger man att du är en av de som fått flest röster. Man bör också prata med den som valts ut vad det innebär att vara kompisstödjare, säger Christian Fridh.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om