Elev på skolan tar över marknadsföringen

Maria Eriksson hade ett samtal med sin lärare för två veckor sedan om att utbildningen hon går i Piteå är dåligt marknadsförd. Dagen efter fick hon jobbet - att marknadsföra medieutbildningarna för Luleå tekniska universitet (LTU) i Piteå.

Maria Eriksson hjälper till med att marknadsföra medieutbildningarna i Piteå.

Maria Eriksson hjälper till med att marknadsföra medieutbildningarna i Piteå.

Foto: Stefan Wennman

PITEÅ 2010-04-14 06:00
- När jag bodde i Stockholm läste jag alltid om LTU i Metro, men hörde aldrig nått om att det fanns utbildningar i Piteå också. Syns man inte så finns man inte, menar Maria Eriksson.
Maria Eriksson, 26 år, är från Vingåker från början, men har i några år bland annat jobbat som mediaplanerare för radio och för tidningarna Solo och Frida i Stockholm. När hon började plugga till journalist i Piteå i höstas trodde hon att hon hade lämnat den branschen bakom sig. Tills för två veckor sedan.
Radioreklam
Utbildningsledaren för LTU i Piteå, Oskar Gedda, ringde upp Maria Eriksson och frågade om hon ville hjälpa skolan i Piteå att marknadsföra mediautbildningarna. Hon kom med förslaget att testa radio. Oskar Gedda köpte idén och Maria fick sedan ett visst antal timmar och en klumpsumma pengar att husera med projektet.
- Det är jättepositivt att de vill göra detta. Jag hörde själv jingeln på radion imorse, säger Maria
Eriksson. Radioreklam är alltid bra att driva trafik till hemsidor, fortsätter hon.
Radiospoten kommer att rulla i utvalda orter denna vecka, från Umeå i norr till Göteborg i söder.
Till sin hjälp med jobbet har Maria Eriksson haft Elin Jaller och Noomi Hedlund, från studentrekryteringen på Institutionen för musik och medier i Piteå.
Piteå i skymundan
Luleå Tekniska Universitet i Luleå har en stor marknadsavdelning och är inte dåliga på att synas. Institutionen för Musik och Medier i Piteå, som tillhör samma universitet, hamnar däremot lätt i skymundan.
Maria Eriksson tycker att det ska bli spännande att se resultatet.
- Det ska bli kul att se om statistiken på hemsidan kommer att öka. Om det gör det, vet man att det har gett resultat. Men summan jag fick räcker inte så långt som man kan tro. Att köpa reklam är dyrt, säger Maria Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om