Allt fler kommuner i landet hakar på elbilstrenden. Åtminstone hävdar Mattias Goldman från Gröna Bilister det.
- Så är det. Lokalpolitikerna har fattat galoppen. Tyvärr är ansvariga på riksplanet inte lika på, säger Goldman.
Ett syfte
Mattias Goldman åker genom Sverige med ett enda syfte. Ett unikt sådant.
- Aldrig tidigare har en elbil körts från Ystad till Haparanda, säger han.
- Vi vill visa att det går och att elbilen faktiskt är ett seriöst alternativ när det handlar om att möta milöjomställningen, säger han.
Han understryker att gott och väl räcker till för de flesta människors behov.
- Går den köra genom Sverige, ja, då fungerar den också att arbetspendla och åka och handla med, hävdar Mattias Goldman.
Energibil
Piteå kommun är inte främmande för att kunna prova elbilsalternativet.
- Vi har öppnat upp för det i våra upphandlingar, men så vitt jag vet har det inte varit enkelt få tag på någon bil, säger Kommunalrådet Helena Stenberg (S).
Indirekt har kommunen emellertid en provbil i drift. Det kommunägda Pite energi har precis tagit en elbil i bruk.
- Det ska bli intressant följa ekonomin för den, säger företagets vd, Daniel Fåhreus.
Med ett inköpspris på i runda slängar 350 000 kronor för en förhållandevis liten elbil lär ekonomin bli det som kanske debatterats mest.
- Visst, den kan uppfattas dyr i inköp. Men med tanke på att den kostar cirka två kronor per mil så är den helt klart ett alternativ.
Räckvidden på upp till 15 mil innan den behöver ladda lithiumbatterierna och med en toppfart på 130 kilometer i timmen, så ska den kunna vara även ett familjealternativ.
- Absolut, säger Mattias Goldman.
- Behövs en kortare laddning på någon timme, ja då rullar den ytterligare någon mil.
Hur länge det dröjer innan Piteå kommun har elbilar i sitt garage återstår att se.
- Inom en snar framtid, säger kommunalrådet Helena Stenberg.