- Jag brukar kalla mig för pratgubbe eftersom jag håller många föreläsningar, säger Bosse Andersson, som bor utanför Vetlanda
i Småland.
Han berättar att det händer mycket i sommar.
- Jag har varit på en bilträff med jänkare i Falköping, 21 juli var jag på evenemanget Halmstad Sportscar.Den 25 var jag på veteranbilträff i Värmland, och nu blir det Nolia, säger Bosse Bildoktorn som kommer att delta i flera aktiviteter under söndagen.
Dagstemat är Fritid&motor där han ska vara med i morgonsoffan tillsammans med bland annat skoteresset Emil Öhman.
Fantastiska bilar
- Senare under dagen ska jag föreläsa om fantastiska människor och bilar jag mött, säger Bosse Andersson, som avslutar dagen med att mingla och stå i skoteråterförsäljaren BRP:s monter där han ska svara på frågor.
För det är som sådan han gjort sig känd. Bosse Bildoktorn är en av Sveriges mesta experter på bilar som berättar att redan som tioåring fanns intresset för bilar och motorer.
- Jag läste allt som fanns om det. Sedan kom det där med mopeder, jag gick yrkesskola och utbildade mig senare till armétekniker, säger Bosse Andersson, som förstås också arbetat som bilmekaniker på verkstäder.
Efter det blev han lärare där han utbildade bilmekaniker. Kändisskapet växte under 1980-talet i samband med att han skrev artiklar, programmet Bildoktorn, som fortfarande sänds, bidrog till det, liksom tv som kom in i bilden 2003.
Under åren har den produktive föreläsaren, fotografen och skribenten hunnit med att skriva 19 böcker, och det handlar inte bara om bilar.
Bygger egen sportbil
- Jag har två stora intressen. Whisky är min hobby där jag skrivit två böcker, och bilar som är mitt arbete, säger Bosse Andersson, som har flera bilar i garaget vid huset utanför Vetlanda.
- Min bruksbil är en två år gammal Volvo V50. Dessutom har jag en Rover 25 från 2004 och en Rover P6 (modell 2000) från 1967, plus en hundkoja från 1992, säger den mångsysslande bildoktorn som också håller på med ett egetdesignat sportbilsprojekt.
- Jag vill bygga den optimala sportbilen. Eftersom jag har en fablesse för det som är brittiskt är karossen kopierad från en Austin Healy 3000, motorn och växellådan kommer från Jaguar, liksom bromsar och hjulupphängning. Resten, ram, el och inredning, är egna konstruktioner, säger Bosse Bildoktorn, som hoppas att bilen blir klar om ett par-tre år.