Coop siktar på mer närproducerat
Flera hundra arbetstillfällen, mindre miljöbelastning, fler lokalt producerade varor i butikerna och skattepengar kvar i länet. Det är några effekter som Coop Norrbotten lyfter fram som resultat av 15 års satsning på lokala varor.
"Vi ska med fokus på matglädje och hållbar konsumtion ha de ledande och mest inspirerande matbutikerna i Norrbotten", säger Stefan Axelsson, marknadschef Coop Norrbotten.
Foto: Gunnar Westergren
Mål
- Vi ska med fokus på matglädje och hållbar konsumtion ha de ledande och mest inspirerande matbutikerna i Norrbotten, säger Stefan Axelsson, marknadschef Coop Norrbotten.
Coop har tillsatt en egen organisation som strukturerat arbetar med lokalproducerade varor.
Organisationen arbetar med leverantörsbesök med målet att säkerställa att leverantörerna följer lagar och förordningar samt att de kvalitetssäkrar produkterna.
Certifierade företag har också genomgått en oberoende kontroll av hygien, spårbarhet och redighet.
- Vi hjälper leverantörerna med registervård, faktureringsrutiner och förenklade beställningssystem för att de ska hänga med i den snabba it-utvecklingen, säger Lennart Stenlund vid Cikab Norrbotten.
Projektet med lokalproducerad mat startades i början av 1990-talet av Coop Norrbotten.
Mål för satsningen var bland annat att trygga utvecklingen för lokala producenter, att erbjuda ett lokalt sortiment av kvalitetsprodukter från trakten och att bidra till ett öppet landskap och ett levande jordbruk.
Transportlösningar mellan producenter och butiker sägs i hög grad ha bidragit till att minska miljöbelastningen. Varorna levereras med Coops bilar tillsammans med övriga varor ut till butikerna.
- På det sättet slipper respektive leverantör åka kors och tvärs över länet med egna bilar, säger Stefan Axelsson.
FAKTA Coop Norrbotten
Coop Norrbotten är en detaljhandelsdrivande förening ägd av drygt 91 000 medlemmar i Norrbotten.
Föreningen har 30 butiker och stormarknader, cirka 500 årsanställda samt en omsättning på 1,8 miljarder kronor.
Affärskoncepten är Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära, Coop Bygg och Parelle Cosmetics.
Källa: Coop Norrbotten
Föreningen har 30 butiker och stormarknader, cirka 500 årsanställda samt en omsättning på 1,8 miljarder kronor.
Affärskoncepten är Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära, Coop Bygg och Parelle Cosmetics.
Källa: Coop Norrbotten
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!