Busstrejken stoppar turerna på E4

Om inte parterna i busskonflikten kommer överens kommer de blå kustbussarna att sluta rulla efter E4 på tisdag.- Det är aldrig bra att tredje man drabbas, men vi kan aldrig gå med på Kommunals krav om en 12-procentig löneökning, säger Lars-Erik Granberg, vd för Granbergs Buss och affärsområdeschef för Veolia Transport som kör trafiken efter Norrlandskusten.

"Vi behöver få upp lönerna", säger  Göran Landstedt som kör för Veolias efter norrlandskusten tillsammans med bussvärdinnan Ulrika Holm, som tycker att med en eventuell strejk kan det bli skönt med en ofrivillig semester.

"Vi behöver få upp lönerna", säger Göran Landstedt som kör för Veolias efter norrlandskusten tillsammans med bussvärdinnan Ulrika Holm, som tycker att med en eventuell strejk kan det bli skönt med en ofrivillig semester.

Foto: Anders Westergren

PITEÅ 2008-07-03 06:00
Busskonflikten handlar om att facket Kommunal krävt 12,4 procent i löneökning under de kommande 22 månaderna.
Dessutom vill facket förkorta den så kallade "ramtiden", den totala tid förarna är i tjänst från 13,5 timmar i dag till 13 timmar. Fackets krav är också att vilo-
tiden ökar från nio till elva timmar
- Kommunal har tidigare i förhandlingar lyckats dra ned på ramtiden, nu vill de nagga den i kanten ytterligare, säger Lars-Erik Granberg, som uppger att de svenska bussarbetsgivarna följer de EU-regler som gäller för bussförare i yrkestrafik.
Lars-Erik Granberg pekar på att bussarbetsgivarna har sagt ja till medlarnas bud på drygt nio procents löneökning men det har facket avvisat.
Rimligt krav
Därmed det finns det risk för att strejken bryter ut.
Totalt omfattas 100 bussförare där ett 30-tal tagits ut i direkt strejk och där transportföretaget Veolia, som kör kustbussarna, svarat med att lockouta cirka 70 anställda. Två av dem är bussföraren Göran Landstedt och värdinnan Ulrika Holm från Luleå.
- Lönekravet är rimligt, säger Göran Landstedt, som tjänar 20 100 kronor i månaden plus ob.
Ulrika Holm anser också att förkortad arbetstid är rimligt.
- Det händer att jag är borta 16 timmar i sträck under ett arbetspass och det är för mycket!
Kustbussarna kör mellan Hapa-
randa - Sundsvall där många förare kommer från Västerbotten. Cirka en miljon människor reser med kustbussarna varje år. Strejken omfattar också Swebus förare i Västerbotten.
Berörs inte
Lars Nilsson, trafikchef vid Länstrafiken, säger att det kommer att bli problem för de resenärer som brukar åka efter Norrlandskusten och som sedan vill ansluta till linjer i Norrbotten. Linje 14 som körs av Nordbergs mellan Piteå-Luleå berörs inte. Uppgifter i media om att strejken stoppar trafiken men det dementerar Länstrafikens VD.
-Det är en felaktig uppgift. Bussarna går som vanligt, säger Lars Nilsson.
Däremot finns det risk för att en av Granbergs Trafiks bussar som trafikerar linje 26 mellan Skellefteå-Arvidsjaur-Arjeplog stoppas, eftersom en av turerna är bemannad av en Veolia-anställd förare.
- Där har vi sökt dispens hos Kommunal för att få bemanna bussen med annan förare men vi vet inte i dagsläget om vi får dispens, säger Lars-Erik Granberg.




-
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om