Många har svurit ve och förbannelse över ständigt återkommande hål i Bergsviksbrons asfaltsbeläggning på E4 över Piteälven.
Håligheter och gropar har knappt hunnit täppas igen förrän nya poppat fram.
Men snart ska trafikanterna kunna dra en lättnadens suck - efter ett omfattande förstärkningsprojekt som sparkar igång i oktober, för att pågå i nära två månader.
Klistret har släppt
Problemet med Bergsviksbron är att konstruktionen inte ligger still.
Under asfaltsbeläggningen finns en fuktavstötande gummimatta fastklistrad mot den underliggande betongen, men kruxet är att klistret släppt över stora partier.
Mattan ligger delvis lös, och det får till följd att asfalt som täpps igen i uppkomna håligheter inte får några bra fästytor.
Framrusande trafik sätter allt i svaj och - knak-knak - asfalten spricker.
På kort sikt påverkar vägskadorna fordonens stötdämpare och den allmänna trafiksäkerheten.
På längre sikt kan defekterna förorsaka krackelerande betong och rostangrepp i Bergsviksbrons armering.
Redan i sommar skulle Det Stora Broprojektet ha satts igång. Men kostnadsaspekter försenade byggstarten, som nu dock blir av om än kyla och möjlig snörisk kan försvåra insatsen.
Slitlager
Trafiken ska hållas igång under byggtiden, men bara på en körbana åt gången.
Trafikverket (som äger bron) och dess entreprenör (tre företag fightas om jobbet) kommer gå loss på en körhalva åt gången.
Först ska asfalten skalas bort, därefter gummimattan. Sedan en del av underbetongen.
244 längdmeter handlar det om i vardera riktning.
Extrem betong
- Körbanan kommer att begjutas direkt mot brofundamentet med extremt stark betong som slitlager, säger Ibrahim Coric från Trafikverket.
Då jobbet är klart någon gång i november ska problemen med förrädiska hål och vägsprickor på bron vara ett för evigt passerat kapitel i Trafikverkets historia.