Bristande information vid busstationen
Tavlan över ankommande och avgående bussar är ur funktion. Röstutropet för nästa avgång fungerar inte heller och den som behöver hjälp med biljettinköp och annat hänvisas från vänthallen till Bussgods godsavdelning med ingång från lastbryggan.
Daniel Mathiesen jobbar i den privatägda kiosken vid busstationen. Trots att han inte har med busstationens verksamhet att göra försöker han hålla sig uppdaterad på busstider och annat när folk vänder sig till honom med frågor.
Foto: Robert Lundberg
När Piteå-Tidningen besöker busstationen är ljustavlan med information över ankommande och avgående bussar nedsläckt, föruten en rad med texten: Tillfälligt avbrott.
Intill tavlan finns en knapp man kan trycka på för att få röstinformation om de närmaste avgångarna. När man trycker in den hörs inte ett pip. Bussgods informationslucka inne i vänthallen är fördragen och på en liten fasttejpad lapp mitt på rutan står det: "Vid biljettköp, frågor eller annan information angående bussresor hänvisar vi till Bussgods ingång vid lastkajen".
Luckan stängd
I Bussgods kur sitter Dick
Antonsson. Han berättar att luckan mot vänthallen varit för-
bommad sedan i somras på grund av personalneddragningar.
- Vi blev en mindre i påskas och i sommar drog man för luckan. Det blev övermäktigt för oss som var kvar att kunna ha koll åt båda hållen säger han.
Dick Antonsson tycker att lösningen med en lucka blev bra för Bussgods och säger att man inte fått några negativa reaktioner från bussresenärerna.
"Ingen har klagat"
- Nej ingen har hört av sig och klagat. De som åker buss ofta vet när bussarna går och de andra kommer in den här vägen, säger han och syftar på ingången vid lastkajen.
Inne i vänthallen sitter Albert Lestander. Han väntar på bussen hem till Arjeplog, efter att ha lämnat in bilen på reparation efter en älgkrock.
- Jag åker sällan buss och nu har jag kollat på nätet så jag vet när bussen går men servicen här är dålig. Det borde i alla fall finnas dator där man kunnat kolla upp avgångarna, säger han.
Privatägd kiosk
Kiosken på busstationen är privatägd. Bakom en kartongskiva som ersätter ett krossat skjutglasfönster sitter Daniel Mathiesen. Han låter lite uppgiven när han berättar om skadegörelse inne i busstationen där rutor krossas och myntboxar och toaletter vandaliseras. Han berättar också om undrande bussresenärer som vänder sig till honom.
- Folk som inte vet när deras buss går kommer hit och frågar. Jag har inget med det att göra men jag försöker ändå hålla mig uppdaterad för att kunna hjälpa till. Folk vet inte vart de ska gå och lappen som hänvisar till Bussgods lastkaj är så liten att den knappt syns. Jag har påtalat flera gånger att den borde göras större, men inget händer, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!