I dag presenterar Sveriges kommuner och landsting, SKL, samtliga resultat från 2011 års mätning på sin webbplats. Men redan i går gick Norrbottens läns landsting ut med några av sina siffror.
Landstinget anslöt sig till Nationell Patientenkät, en undersökning av hur patienter upplever kvaliteten i primärvården, under 2011.
Enkäten genomförs årligen i hela Sverige och syftet är att ge vårdcentralerna ett underlag för sitt förbättringsarbete. Närmare 6 000 patienter i länet deltog i enkäten och svarade på ett 50-tal frågor.
Patienterna fick betygsätta kvaliteten på sina sjukvårdsbesök med ett värde mellan 1 (sämst) och 100 (bäst).
Slumpvis utvalda
Resultatet visar att norrbottningarna generellt är nöjda med hälso- och sjukvården vid länets vårdcentraler. Mest nöjda är patienterna med bemötandet - där är värdet för Norrbotten 89 medan riket som helhet får värdet 90.
Vad gäller förtroende för läkare så är värdet för Norrbotten 84 av 100 möjliga, att jämföra med det nationella värdet 85.
Trots att länet ligger under riksgenomsnittet på dessa punkter ser Bo Vesterlund, beställarchef vid Norrbottens läns landsting, positivt på resultaten.
- Patienternas synpunkter på vården är ett viktigt underlag för landstingets utvecklingsarbete. Nu ska vi noggrant analysera resultaten och se hur vi kan använda dem för att göra förbättringar inom primärvården. Resultaten är också värdefulla för att kunna jämföra de olika verksamheterna med varandra, säger han.
Mätningen i Norrbottens primärvård genomfördes i höstas. Resultatet bygger på patienternas upplevelser vid 200 läkarbesök per vårdcentral, slumpvist utvalda under september månad.
Parallellt med Nationell Patientenkät, som fokuserar på läkarbesök, genomfördes en motsvarande enkät som avser besök hos sjuksköterska. Svarsfrekvensen i länet låg totalt på 54 procent, vilket var samma siffra som för hela riket i genomsnitt.