Företag som bluffar och lurar privatpersoner och småföretagare är inget nytt problem. Men det är ett ökande problem som fortsätter svindla människor på pengar och enligt Konsument Piteå tjänar blufföretagen enorma summor.
- Det ena scenariot är småföretagare, de som har enmansföretag som till exempel hårfrisörer eller snickare, som blir uppringda med information om att de har haft en annonsplats som de tecknat i fjol, som de nu måste betala för eller säga upp, säger Anita Grankvist.
Ifall att företagaren säger upp platsen direkt så blir det betydligt billigare än om de gör det senare.
- Men det är oftast bara bluff och båg rakt igenom, säger Anita Grankvist.
Den andra varianten innefattar ofta privatpersoner som äger jordbruk eller skog och har F-skattsedel, där blufföretagen säljer billiga abonnemang till företagare.
- Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt vid bland annat telefonförsäljning, men för småföretagare så gäller inte det. Eftersom blufföretagen specialiserar sig på dessa så vet de om det och kan säga "du har ingen ångerrätt" när personen tar kontakt.
Undvik att säga ja
Anita Grankvist berättar att ett bra sätt att undvika företagen är att aldrig gå med på något via telefon.
- Kan de inte skicka något som man i lugn och ro kan sätta sig ner och läsa innan man tackar ja, då skulle i alla fall jag dra öronen till mig, säger hon.
Eftersom företagen ständigt byter namn är det svårt att identifiera och varna för blufföretag.
- Ofta lägger vi inte någon större vikt vid namnet eftersom de byter namn hela tiden utan vi vill höra konsumenternas historia eftersom det ofta är mönster som upprepar sig.
Konsument Piteå kan hjälpa en privatperson som drabbats, medan småföretagarna har det värre.
- En småföretagare hamnar lite illa ute, vi kan tipsa men inte börja hjälpa dem konkret eftersom konsumentvägledningen är till för privatpersoner. Småföretagare måste vända sig till sin branschorganisation, exempelvis Svensk handel, för att få praktisk hjälp, säger Anita Grankvist.