Biobränsle nära efter halvårs försening

Vid månadsskiftet maj-juni, räknar Chemrecs vice vd Jonas Rudberg med att produktionen av miljöbränslet Bio-DME kan komma igång vid pilotanläggningen vid Smurfit Kappa i Piteå.- Vi är sex månader sena med starten, bland annat på grund av problem med konstruktionsunderlag och den hårda vintern, men nu har vi fokus på att köra igång, säger Jonas Rudberg.

När miljödieseln är producerat vid anläggningen pumpas den från tankar till den här tuben en bit bort från Smurfit Kappa. Här hämtar Preem bränslet och kör ut det till kunder.

När miljödieseln är producerat vid anläggningen pumpas den från tankar till den här tuben en bit bort från Smurfit Kappa. Här hämtar Preem bränslet och kör ut det till kunder.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ 2011-05-11 06:00

Totalt har Chemrecs ägare med stöd av EU och Energimyndigheten investerat 200 miljoner kronor i den pilotanläggning som ska producera fyra ton BioDME per dygn. Produkten tas fram genom förgasning av svartlut. Anläggningen ska när den går i gång, köras 150 dygn per år och förse tio lastbilar med drivmedel.

Uppgiften kan jämföras med att när Domsjö fabriker i Örnsköldsvik i samarbete med Chemrec går igång med sin Biometanol och BioDME produktion 2014, kommer fabriken att köra cirka 350 dygn per år.

Den produktionen kommer att förse cirka 2 200 lastbilar med drivmedel. Totalt investerar Domsjöfabriker som fått indiska Birla som ny ägare ca 3,2 miljarder, där Energimyndigheten bidragit med 500 miljoner kronor till projektet.

Försenat projekt
Jonas Rudberg bekräftar att starten i Piteå är försenad. Produktionen skulle egentligen ha gått i gång i december.

- Vi har haft bekymmer med felaktiga underlag för anläggningskonstruktionen, bland annat ritningar. Det har lett till att projektet försenats och fördyrats, säger Jonas Rudberg, som pekar på att den stränga vintern skapade ytterligare fördröjningar.

- Det är svårt att rätta till problem i anläggningen när det är minus 25 ute, säger vice vd:n, som uppger att just nu jobbas det dock för högtryck för att produktionen ska komma igång. Starten beräknas ske vid månadsskiftet maj/juni.

När anläggningen är igång kommer den precis som tidigare förgasa ca en procent av Smurfit Kappas svartlutproduktion och ur gasen tillverka fordonsbränslet BioDME

- Anläggningen i Örnsköldsvik som har en kapacitet som är 70 gånger större än den i Piteå kommer att ta hand om 100 procent av Domsjö Fabrikers svartlut, förklarar Jonas Rudberg.

Pilotanläggningen i Piteå har flera samarbetspartners. Dit hör Volvo, Preem och Haldor Topsoe, som är världsledande på tillverkning av katalysatorer som används inom syntesprocesser.

- Det är den tekniken som ska användas i Piteå och vid Domsjö fabriker, säger Jonas Rudberg.

Ni har investerat ca 200 miljoner kronor i Piteå, när blir anläggningen lönsam?
- Det blir den aldrig. Chemrec Kraftliner i Piteå är en ren forsknings och utvecklingsanläggning, säger Jonas Rudberg, som dock pekar på att Chemrec arbetar målmedvetet med att få andra kemiska massaindustrier att nappa på konceptet med förgasning av svartlut.

- Globalt finns det ca 400 kemiska massabruk av någon storlek, och vi arbetar hela tiden med att sälja in den nya tekniken, säger Chemrecs vice vd.

FAKTA Chemrec AB med dotterbolag Chemrec Kraftliner KB i Piteå

Ägare:Vantage Point Venture Partners, Volov Technology Transfer,Environmental Technologies Fund, och Nykomb Synergetics.

Omsättning 2009:20,2 Mkr

Resultat efter finansnetto 2009:-41,5 Mkr

Anställda:30 varav 19 i Piteå

Verksamhet:Bioteknisk forskning och utveckling

BioDME Investering i Piteå:200 Mkr

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om