Bensinpriset i topp

Fredag steg bensinpriset i Sverige till rekordhöga 15 kronor, och nu är smärtgränsen nådd menar flera av de bilägare PT träffade vid pumparna i helgen. Men vid OKQ8 på Degeränget har inte personalen märkt av någon minskad försäljning.

Anna Blomberg och Sylvia Wikman vid OKQ8 Degeränget har inte märkt någon minskad försäljning.  "Folk säger att priset är för högt, sedan tankar de ändå", säger Sylvia Vikman.

Anna Blomberg och Sylvia Wikman vid OKQ8 Degeränget har inte märkt någon minskad försäljning. "Folk säger att priset är för högt, sedan tankar de ändå", säger Sylvia Vikman.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2012-02-20 06:00

Fredag låg snittpriset vid mackarna i Piteå strax över 15 kronor vilket är rekord. De senaste två veckorna har priset på 95-oktanig bensin gått upp med 40 öre. Priset på diesel har gått upp med tio öre till drygt 15 kronor och det är också rekordhögt.

Som vanligt pekar branschen på stigande råoljepriser i världen bland annat beroende på oron i Iran, Syrien och Libyen.

- Det är det högsta priset någonsin i Sverige vilket beror på att råoljepriset gått upp till 120 dollar per fat, säger Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum och biodrivmedelinstitutet SPBI.

I ett pressmeddelande pekar han på att producentkartellen Opec har varit taktiska. Den har lyckats pressa ned produktionen för att hålla uppe priset. En ledande oljeproducent som Saudiarabien pekar dock på att det rimliga priset per fat just nu borde ligga på 100 dollar.

Dyster prognos
Ulf Svahn lämnar också en dyster prognos vad gäller prisutvecklingen. Här avslöjar branschen att det är relativt lätt att trycka priset uppåt, det är svårare att backa till mer rimliga nivåer.

- Priset kommer inte att falla under den närmaste tiden. Dels finns oron kvar, dels är vi snart på väg in i sommarhalvåret. Då ökar efterfrågan och med det priserna, säger SPBI:s vd.

Minskad försäljning
Det höga prisläget har dock givit resultat i Sverige. Förra året minskade drivmedelsförsäljningen med sju procent, vilket Ulf Svahn förklarar med att svenskar köper bränsesnålare bilar och alltfler går över till diesel.

En del kan dock tillskrivas priset.

Familjeekonom Bodil Hallin på Ikano Bank pekar på den verklighet som gäller för människor i län som Norrbotten.

- För familjer i storstad som kan utnyttja kollektivtrafik har höjningen inte så stor betydelse. Däremot har det betydelse för familjer i glesbygd som bland annat arbetspendlar, konstaterar hon.

Folk klagar men tankar
Vid OKQ8 Degeränget har dock butikssäljarna Sylvia Wikman och Anna Blomberg inte märkt så stor förändring, men de bekräftar att folk klagar.

- De säger att smärtgränsen är nådd, sedan betalar de och åker vidare, säger Anna Blomberg.

- Och många använder kort och då tänker de kanske inte på hur mycket det kostar, säger Sylvia Wikman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om