I torsdags berättade PT att Trafikverket ändrat sig om vart byggandet av Norrbotniabanan ska inledas.
Hittills har sträckan Skellefteå - Piteå varit högst prioriterad, men nu lyfter myndigheten fram sträckan Umeå - Skellefteå i stället.
En av flera anledningar till förändringen är att det stora industriområdet norr om Umeå, Dåvamyran, anses vara i stort behov av transportlösningar. Dessutom bedömer Trafikverket det som rimligare att Norrbotniabanan utgår från stället där Botniabanan slutar - Umeå.
De ändrade planerna får fullt stöd av bolaget Norrbotniabanan AB och vd:n Gusten Granström.
20 miljoner
För att få fart på byggnationerna ansökte Granström och kompani om planeringspengar hos regeringen.
40 miljoner kronor väntas planeringsarbetet för sträckan Umeå - Dåvamyran kosta. 20 miljoner satsar regionen och tanken var att regeringen skulle ansöka hos EU om lika mycket till.
Men på ett regeringssammanträde häromdagen lämnades Norrbotniabanan AB:s ansökan utan åtgärd.
- Regeringen avslog Norrbotniabanans ansökan om medel. Järnvägen finns ju inte med i den nuvarande nationella planen och därför kan man inte sätta igång med tillåtlighetsprövningar och annat. Men regeringen avser att komma med en ny proposition i höst, säger Caroline Karlsson, pressekreterare hos infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Ingen överraskning
Regeringens beslut kommer inte som en överraskning för Gusten Granström.
- Vi visste ju om att det fanns en formell brist i vår ansökan eftersom Norrbotniabanan inte finns med i den nationella transportplanen. Men vi hade hoppats och trott att det skulle lösa sig ändå, säger han.
Norrbotniabanan AB ger dock inte upp hoppet utan fortsätter sitt arbete för att kustjärnvägen ska bli verklighet.
- Det är jätteviktigt att planeringen kan fortsätta och nu ska vi försöka ordna en träff med Trafikverket och infrastrukturministern, säger Gusten Granström.