Undersökningen är den första i sitt slag i Piteå kommun. Den genomfördes under september-oktober i fjol. 3 000 slumpvis utvalda personer i åldrarna 15-84 år bjöds in att delta i enkäten, som på sikt kommer att påverka kommunens satsningar på bland annat kollektivtrafik och gång-/cykel-vägar.
Mindre än hälften (42 procent) valde trots påminnelse att delta, men det är enligt Sweco Infrastructure (som gjort själva undersökningen) ett helt normalt och acceptabelt resultat.
Bilen dominerar
Undersökningen visar vad man väl egentligen visste, nämligen att Piteborna i stort sett alltid tar bilen - även om det handlar om korta resor på två kilometer eller mindre.
- 90 procent av de som är 18 år eller äldre har körkort och nio av tio har också tillgång till bil, så det måste till en attitydförändring för att minska bilåkandet, konstaterar Åsa Wikman, samhällsutvecklare vid Piteå kommun och projektledare för undersökningen.
Piteå kommun har i sin klimat- och energiplan, som antogs av fullmäktige i december 2010, angett som ett mål att koldioxidutsläppen från transporter ska minska med tio procent fram till år 2020 jämfört med 1998. Ett tufft mål, som kräver att folk tänker om och att den onödiga bilåkningen minskar.
Och det är här Piteå kommuns trafikplanering kommer in i bilden, vilken kommer att påverkas av undersökningen.
53 000 resor
Varje dag görs 53 000 resor av varierande längd i kommunen, de flesta inom centrala Piteå, mellan Öjebyn och Piteå samt inom Öjebyn - relativt korta avstånd och områden där kollektivtrafiken är väl utbyggd.
Ändå är det bara fyra procent som väljer att ta bussen, något som delvis kan handla om informationsproblem.
- Det verkar som om de som klagar över busstiderna, är de som inte åker buss och inte vet hur ofta bussarna går heller, säger Åsa Wikman.
I 16 procent av resorna går eller cyklar Piteborna, en siffra som givetvis ökar under sommarhalvåret. Noterbart är att män och kvinnor värdesätter helt olika saker - tryggheten (exempelvis belysning längs vägen) är viktigast för kvinnorna, medan männen svarat att en ny, bättre cykel eller parkeringsavgifter i centrum skulle kunna få dem att cykla istället för att köra bil.