Anders kör med rullande schema

Att vara taxiförare innebär att man dagligen träffar många människor och har en flexibel arbetstid. Något som passar Anders Sandberg, 44, alldeles förträffligt. Att man även måste vara en god lyssnare är något man vänjer sig vid. "Mitt jobb är att köra folk från punkt A till punkt B. Om de sedan vill berätta sitt livs historia är det upp till dem".

När det är stängt så är det bara att trycka på knappen.

När det är stängt så är det bara att trycka på knappen.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ 2010-02-08 06:00
Och några historier har det blivit under de 16 år som Anders Sandberg jobbat som taxiförare vid Pite taxi. Att han bär på ett stort arkiv av upplevelser efter vägarna vittnar det pillemariska ansiktsuttrycket om, när PT frågar om han kan berätta om någon speciell händelse.
- Jag minns när en annan förare råkade ut för en grej. Han hade passagerare som just fått sina hamburgare vid en grill här i Piteå. När de betalat fick föraren se hur några unga killar sparkade sönder en backspegel på en bil. Polisen kontaktades men innan de hunnit fram åkte killarna iväg i en bil. Taxiföraren frågade om passagerarna hade något emot att följa med och se vart killarna tog vägen, vilket de inte hade.
Hack i häl
Anders Sandberg berättar vidare att vandalerna körde mot Luleå med taxin hack i häl. Passagerarna satt och åt sina hamburgare och tyckte att resan var jättespännande. Tankarna går osökt till det japanska paret, viftande med flaggor i baksätet under en biljakt i klassikern "Tjejen som visste för mycket". Väl i Luleå kunde polisen slutligen ta hand om killarna.
Många har fördomar om att det är folk med gott om pengar och "Svensson" som ska hem efter festen som tar taxi.
- Så är det inte alls, helgkörningar upptar bara fem procent av vår verksamhet. Vanligt folk åker också under veckorna och skolskjutsarna upptar en stor del av vår tid men största inkomstkällan är flygtaxi.
Att köra taxi innebär att man har ett fritt yrke där man till stor del kan styra sina arbetstider. På minussidan finns att man måste arbeta när folk vill åka taxi, vilket trots fria arbetstider innebär rätt många tidiga morgnar och sena nätter.
Har ni koll på vem som prasslar med vem?
- Jajamen, det skulle jag nog vilja påstå att vi har, ler Anders Sandberg. Tidiga helgmorgnar kör vi hem dem och man kan se skillnader på beteenden där. Killar skrattar och kan skryta lite medan tjejer ofta ser ut att vilja gömma sig.
De flesta taxiåkerierna är enmansföretag så även Pite taxi. Kunderna förmedlas via beställningscentral som samägs av dem. Körningar kommer sedan in via taxametern där föraren kvitterar om han vill ha körningen eller ej. Det är också vanligt att taxiföraren får kunder genom att bli invinkad på gatan, främst på helgerna.
Har du varit rädd någon gång?
- Jo, det har hänt. En gång körde jag några drogpåverkade personer. När vi kom fram fick en av dem ett frispel och började slå mig och jag var tvungen att försvara mig. Jag blev inte illa skadad men vi träffades senare i rätten. Det var obehagligt, säger Sandberg.
Det händer även att en kund inte har pengar med sig. Men det brukar lösa sig genom att man skriver ner uppgifter från kundens id-kort, så att han eller hon kan betala dagen efter. Värre är det med de som inte tänkt betala alls.
- Det har bara hänt mig en enda gång på 16 år. Det var två unga herrar som tog en springnota. Jag blev fruktansvärt arg och försökte springa efter, men glömde lägga ur driven på bilen. Så bilen rullade. För mig var valet mellan en kraschad bil eller pengarna lätt.
Körning till Ryssland
Den längsta körningen Anders Sandberg haft var från Långträsk till Ryssland, en resa på cirka 50 mil. Passagerarna var en fotbollstränare och sju fotbollsgrabbar.
- När vi kom till ryska gränsen såg jag en tullstation och tänkte stanna, men den ryske tränaren sa bara "drive, drive". Jag blev skakis och såg framför mig hur ryska armén snart skulle vara efter mig. Men jag körde och 500 meter längre fram låg den riktiga tullstationen, så jag kunde pusta ut.
Den kortaste körningen?
- Det var från gamla Åhlénskorsningen till Sunes gatukök. Jäkligt kort resa! Men ungdomarna som åkte gjorde en kul grej så de tyckte väl att det var värt fyrtio spänn, skrattar Anders Sandberg.
Taxiförare
För att jobba som taxiförare måste man ha taxiförarlegitimation. För att få en sådan måste man ha fyllt 21 år och ha haft B-körkort i minst två år. Det krävs också läkarintyg som visar att man uppfyller fastställda hälsokrav för taxiföraryrket. Det görs även registerkontroll ur polisens belastningsregister.
För att få taxiförarlegitimation ska man klara tre olika teoretiska prov som görs hos Vägverket. Proven är inriktade på kartläsning, säkerhet och beteende samt lagstiftning. Sedan den 1 april 2007 måste man också avlägga ett godkänt körprov. Länsstyrelsen utfärdar därefter taxiförarlegitimationen.
Källa:
Arbetsförmedlingen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om