"Ambitionen är att i första hand försöka föra en dialog"

Det handlar hela tiden om att göra avvägningar. Vakternas ambition är att i första hand använda dialogen som främsta arbetsredskap. Så beskriver vaktbolagets ansvarige deras roll gentemot sina uppdragsgivare.

PITEÅ 2011-11-30 06:00

Som ansvarig och ägare av ett vaktbolag är Tomas Andersén inte särskilt överraskad över synpunkter som förs fram angående deras sätt att arbeta.

- Så är det ju. Det finns alltid två sidor av myntet, säger han.

Tomas Andersén säger sig inte vara helt uppdaterad på att det förts fram klagomål mot hur anställda vid vaktbolaget agerat de två senaste helgerna ute på Pite havsbad.

- Rent generellt måste jag ändå säga att jag är nöjd över hur vi sköter vårt uppdrag där. Det är uppenbarligen även de ansvariga eftersom vi haft samarbete i fyra år, säger Andersén.

- Vi har fler arbetsplatser, men om vi håller oss till Pite havsbad är vårt uppdrag där att fungera som trygghet vid allt från bad på dagtid till event på kvällen, säger han.

Att det inträffar incidenter är han väl medveten om.

- Det är ofrånkomligt, men vårt arbete handlar om att finnas till för alla gäster vid anläggningen. Om det ibland inträffar att någon av någon anledning behöver hjälp med en taxi eller hjälp upp till sitt rum, ja då försöker vi lösa det.

Olika syn
Tomas Andersén anser det självklart att det ofta finns olika uppfattningar hur en berusad person ska hanteras.

- Det är inte sällan som den personens syn på saken skiljer sig från vår. Men det är här som vi i första hand försöker föra en dialog. Går inte det måste vi lösa det ändå, säger han.

Han förklarar vidare att de för en kontinuerlig diskussion med sina uppdragsgivare om hur vaktbolagets uppdrag utförs.

- Får vi synpunkter tar vi till oss dem. Sen kan jag bara konstatera att vi inte fått några anmälningar på halsen. På uppskattningsvis 10 000 arbetstimmar handlar det kanske om 25 klagomål, säger Tomas Andersén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!