Alla brister spårade direkt från sadeln

Teknik- och gatukontoret känner till varenda spricka och hålighet längs hela cykelvägnätet.- Vi har cyklat runt, fotograferat och dokumenterat alla brister, säger trafikingenjör Annika Stenvall.

Foto: tgas1

PITEÅ 2011-08-30 06:00

Det är ingen hemlighet att cykelvägnätet på sina håll lider av sprickbildningar och fula bulor.

Försommarens kommunala inventering har klargjort bilden - och även en handlingsplan.

- De mest akuta skadorna har prioriterats på en åtgärdslista, men sen är vi begränsade i vårt handlingsutrymme på grund av pengar, eller snarare bristen på pengar, säger Annika Stenvall, trafikingenjör vid teknik- och gatukontoret.

Varje år reserveras 1,5 miljoner kronor för byggen av nya gång- och cykelvägar.

Det räcker till totalt en kilometer, ofta fördelat på olika leder.

Vad gäller underhållsbiten finns inga öronmärkta pengar.

- Allt underhåll måste samsas med drifts- och underhållsbudgeten som även berör hela bilvägnätet. Det finns många bitar att täcka med dessa pengar, förklarar Annika Stenvall.

Huvudansvariga
Det finns två huvudmän med ansvar för cykelvägnätet; såväl kommunen som Trafikverket.

- Vi får jättemånga önskemål om satsningar som berör Trafikverkets ansvarsområde. Även om vi i viss mån samarbetar och för en dialog bär dom ytterst ansvar för till exempel gång- och cykelleder i anslutning till större statliga vägar och vägar genom byarna.

- Cykelvägarna i centrala stan och runt bostadsområdena är i huvudsak kommunens ansvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om