Det är ingen hemlighet att cykelvägnätet på sina håll lider av sprickbildningar och fula bulor.
Försommarens kommunala inventering har klargjort bilden - och även en handlingsplan.
- De mest akuta skadorna har prioriterats på en åtgärdslista, men sen är vi begränsade i vårt handlingsutrymme på grund av pengar, eller snarare bristen på pengar, säger Annika Stenvall, trafikingenjör vid teknik- och gatukontoret.
Varje år reserveras 1,5 miljoner kronor för byggen av nya gång- och cykelvägar.
Det räcker till totalt en kilometer, ofta fördelat på olika leder.
Vad gäller underhållsbiten finns inga öronmärkta pengar.
- Allt underhåll måste samsas med drifts- och underhållsbudgeten som även berör hela bilvägnätet. Det finns många bitar att täcka med dessa pengar, förklarar Annika Stenvall.
Huvudansvariga
Det finns två huvudmän med ansvar för cykelvägnätet; såväl kommunen som Trafikverket.
- Vi får jättemånga önskemål om satsningar som berör Trafikverkets ansvarsområde. Även om vi i viss mån samarbetar och för en dialog bär dom ytterst ansvar för till exempel gång- och cykelleder i anslutning till större statliga vägar och vägar genom byarna.
- Cykelvägarna i centrala stan och runt bostadsområdena är i huvudsak kommunens ansvar.