En eftermiddag i början av juni ringde en telefonförsäljare från Telespar till denna 84-åriga kvinna, som vill vara anonym. Försäljaren erbjöd ett billigt telefonabonnemang varpå kvinnan gick med på att företaget skickade hem uppgifter om abonnemanget till henne.
Prisuppgifterna kom några dagar senare men också information om att hennes telefonnummer skulle flyttas.
- Då ringde mitt barnbarn till företaget på en gång och sa att jag inte ville byta, förklarar hon.
Barnbarnet som dessutom hade suttit med när telefonförsäljaren ringt hörde tydligt att hon bara hade tackat ja till information.
Sagt upp telefonin
Bolaget svarade att det inte alls skulle vara några problem att säga upp avtalet då hon hade 14 dagars ångerrätt.
Senare upptäckte kvinnan att hennes nummerpresentatör slutat fungera och ringde Telia. Där informerades hon om att Telia tagit emot en uppsägning av telefoni och på begäran fört över abonnemanget till Tele-Man AB. Något som 84-åringen inte alls begärt.
- Jag tycker att det är vansinnigt. Speciellt att de ringer till äldre, säger kvinnan som aldrig ens funderat på att byta telefonbolag.
Räkning i brevlådan
84-åringen tycker dessutom att det är märkligt att bolaget figurerar med olika namn.
Kvinnan valde att behålla sitt abonnemang hos Telia, vilket de också informerades om i telefonsamtalet.
Då trodde 84-åringen att saken var löst. Ända fram till dess att det kom en räkning i brevlådan.
Helt plötsligt handlade det om ytterligare ett bolagsnamn då räkningen kom från Ringett.
- Där säger de att de inte alls har fått någon uppsägning, berättar kvinnan.
Ville ha bevis
Ringett ville ha bevis för att samtalet utförts och därför har 84-åringen begärt ut en samtalsspecifikation från Telia för att kunna styrka samtalet om uppsägning.
Hon har inte betalat räkningen och förväntar sig nu att bolaget avregistrerar henne.
PT har försökt komma i kontakt med ansvariga på Telespar, Tele-Man samt Ringett utan framgång. Hos Ringetts kundtjänst bekräftar dock en telefonist att de kommer att häva fakturan så fort de får in en samtalsspecifikation.