De som bokat flygresor med SAS kände ett styng av oro i helgen när rapporten om SAS-krisen kablades ut. Nu när det står klart med nya lån och att ingen omedelbar konkurs är i antågande kan folk pusta ut, åtminstone tillfälligt.
Men det blir tuffa tag. Personalens ersättningar sänks med upp till 15 procent och sämre pensionsvillkor väntar. Samtidigt ska företaget göra sig av med 800 anställda huvudsakligen genom att marktjänster ska läggas ut på entreprenad. Det innebär att anställda i bland annat Luleå som jobbar med incheckning, lastning, gater och transit kan tvingas byta arbetsgivare.
Viktig aktör
Det var lugnt på Luleå airport när PT besökte flygplatsen. Personalen ville inte uttala sig om företagsledningens affärsplan som kan innebära både stora besparingar, avsked och lönesänkningar.
- Vi vet inte mer än det som rapporteras i media. Det är så mycket rykten och spekulationer, säger SAS-anställda som PT pratade med.
Ann-Christin Viklund, flygplatschef på Luleå airport, hoppas att sparpaketet ska lösa bolagets kris.
- Vi följer utvecklingen noggrant och hoppas att det här ska bli en bra lösning för bolaget. SAS är en viktig aktör för oss och goda kommunikationer är livsviktiga för vår region, både inom besöksnäringen och för företagen.
Flygningarna mellan Luleå och Stockholm är ofta fullbokade och där är SAS en viktig aktör tillsammans med Norwegian.
- Vi har ökat med 3,4 procent fler passagerare mellan januari och oktober. Näringslivet har bidragit till detta plus att norrbottningarna reser mera, därför vill vi absolut inte ha färre avgångar.
Känslosamt
PT:s reportrar Laila Bäckström och Mari Gustafsson var på plats på morgonflygningen till Stockholm. En flygning som inte skilde sig från andra tills pursern tog till orda vid landningen.
- Han höll ett känslosamt tal om att kabinpersonalen tycker väldigt mycket om oss passagerare och att "Vi vill kunna fortsätta att serva er om ett år och om fem år, ni betyder mycket för oss och vi vill tacka er för att ni valt SAS i dag".
Mikael Karlsson, Norrköping, flyger i Sverige två gånger i veckan - för det mesta med SAS.
- Vi måste ha ett väl fungerande inrikesflyg med god service. Om det sedan är SAS eller någon annan som ska sköta den biten får väl framtiden utvisa.
Martin Villman har länge bott i Norrbotten, men är nu mera bosatt i Stockholm. Han flyger alltid med SAS men är rädd att sparpaketet ska drabba den goda service som bolaget har i dag.
- Jag är flygrädd men får alltid god hjälp och trygg information när jag gör mina tolv årliga flygresor. Jag tycker det är konstigt att inte SAS klarar ekonomin när andra flygbolag gör det.
Senast den 18 november måste facken och SAS ha kommit överens.