Ägaransvar för skrotbilar
Dumpade bilar som fått ligga kvar är ett föga smickrande inslag i stadsbilden. Men så länge varken bilens eller markens ägare bekymrar sig över situationen lär ingen förändring komma till stånd.
Foto: Jessica Larsson
Den övergivna Volvon har med tiden vandaliserats. I dag saknar den samtliga däck, bildörrar och delar av motorn. Stora delar av bilen är sönderslagen. Volvon var en gång efterlyst innan den påträffades på Annelundsgården. Sedan över ett år tillbaka är den avställd.
Måste kontaktas
Stena Recycling AB i Öjebyn är ett av tre mottagningsställen i Norrbotten och tar emot uttjänta fordon från hela länet.
- Vi har ingen befogenhet att oombedda hämta upp skrotbilar. Bil- eller fastighetsägaren måste kontakta oss för att vi ska omhänderta bilen, säger Jan-Erik Johansson som är chef för mottagningsstället i Öjebyn.
Från polisiärt håll påpekas det att detta inte är polisens ärende, såvida bilen inte bedöms vara trafikfarligt placerad eller om det misstänks föreligga något brott. Först om bilen kan antas vara stulen eller om ägaren vägrar flytta på den trots påtryckningar från markägaren kan polisen gripa in.
Ägs av företag
Ifall det vandaliserade fordonet stått på kommunal mark hade den omedelbart kunnat omhändertas. Om bilen däremot bedöms vara i gångbart skick måste ägaren kontaktas i den mån det är möjligt innan fordonet kan skickas till bilskrotningen.
Området där Volvon ligger dumpad ägs emellertid av Jernhusen Fastigheter AB med huvudkontor i Stockholm.
- Fastighetsägaren kan kontakta bilägaren och be denne att flytta på sig. Om han vägrar kan fastighetsägaren anmäla honom för nedskräpning. Men så länge ingen av ägarna reagerar lär bilen få ligga kvar där, säger en operatör på polisens kommunikationscentral.
Bilskrotningsfonden är numera avskaffad, vilket innebär att ägaren inte längre får en premie för att skrota sitt uttjänta fordon. I stället har ett ökat producentansvar införts. Detta har enligt Jan-Erik Johansson inneburit att färre bilägare valt att kontakta bilskrotningsföretag.
- Men att lämna in bilen till mottagningsställen är kostnadsfritt - förutsatt att fordonet omfattas av producentansvaret, säger Jan-Erik Johansson.
PT har sökt Jernhusen Fastigheter AB utan resultat.
FAKTA Skrotbilar och miljö
Skrotbilen innehåller tungmetaller som kvicksilver, krom, kadmium och nickel. De kan vara skadliga för både växter, människor och djur.
Bensin, motoroljor och glykol förstör vattnet i sjöar, vattendrag och grundvatten. Om skrotbilen dumpas i skog eller sjö frigörs de skadliga ämnena när bilen bryts ned.
Drygt 300 000 bilar skrotas varje år i Sverige. 85 procent av materialet återanvänds.
För att avregistrera bilen från Centrala Bilregistret krävs ett skrotintyg från en auktoriserad bildemonterare.
Bensin, motoroljor och glykol förstör vattnet i sjöar, vattendrag och grundvatten. Om skrotbilen dumpas i skog eller sjö frigörs de skadliga ämnena när bilen bryts ned.
Drygt 300 000 bilar skrotas varje år i Sverige. 85 procent av materialet återanvänds.
För att avregistrera bilen från Centrala Bilregistret krävs ett skrotintyg från en auktoriserad bildemonterare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!