Vatten i kranen och el i hushållen. Två huvudfaktorer som bara måste finnas.
Men dessa räkningar ska också betalas.
För den stora massan kanske inget större problem, men för många fastighetsägare är det inte lika enkelt.
Dyrast
- Det är ingen tvekan om att vi noterat betydligt fler betalningspåminnelser för decemberräkningen denna gång jämfört med året innan, säger Daniel Wedin, chef för kundservicen vid Pite energi.
December var också den dyraste månaden med ett kilowattpris på 1,41 kronor kilowattimmen.
- Bara för denna månad skickade vi ut drygt tusen betalningspåminnelser, berättar Wedin.
Det är en marginell ökning motsvarande två procent jämfört med samma period året före.
Så långt som till en direkt avstängning av elen för den som har svårt att betala eller rent av inte kan, går det dock sällan.
30 per år
- Nej, vi jobbar proaktivt, säger Daniel Wedin.
- Det vill säga, vi kontaktar kunden för att föra en dialog. Ser över deras avtal och förbrukning för att se om det går att välja andra alternativ.
Situationen för dem som har svårt att betala vattenräkningen är emellertid annorlunda.
- Visst är vi öppna för en dialog med kunderna. Både när det gäller anstånd, men även en uppdelning av betalningen, förklarar Mikael Svanmo, tillförordnad vd vid det kommunala bolaget Pireva.
Ändå stänger Pireva av vattnet för uppemot 30 hushåll per år på grund av att räkningen inte är betald i tid.
I det sammanhanget kan nämnas att det handlar om cirka 75 dagar från det att räkningen skickas ut, tills processen med påminnelser och inkassokrav gått.
Lösningar
Avstängning för 30 hushåll per år kan låta mycket.
- Jag har ändå en känsla av att det blir färre, säger Mikael Svanmo.
Något som bekräftas av Marie Karlsson som sköter faktureringen.
- Vi ser hela tiden att det blir färre för varje år, säger hon.
Även från Pirevas sida förs dialog med kunderna, allt för att försöka hitta en lösning.
- Vi har full förståelse för att levnadssituationen kan förändras och att det bara handlar om en tillfällig lösning. Vi ställer oss positiva till delbetalningar, men kunden måste förstå att om den inte betalar går det ut över någon annan. Kostnaden finns och måste täckas, säger Mikael Svanmo.
Vill inte
En direkt stängning av elen är emellertid inget som Pite energi vill förorda.
- Visst händer det och visst, vi skulle kunna stänga för fler än vi gör. Men det är absolut det sista alternativet. Som jag sa, vi försöker föra en dialog med kunden, även om den hamnat i en kravprocess, säger Daniel Wedin.