Fjolårets försäljning av nya bilar gick som smort i Sverige. I Piteå har bilförsäljarna vind i seglen och när PT ringde runt, användes superlativ som "fantastiskt" och "lysande".
På Bilhallen i Piteå har 2010 varit det bästa året någonsin under de 22 år som Lotta Johansson drivit företaget.
- Det har gått riktigt bra, vi har sålt 50 procent fler nya bilar. Nu var det ju även lågkonjunktur året innan, men vi klarade 2009 över förväntan och känner oss nöjda även med det året.
Enligt Lotta Johansson ser även 2011 ut att bli ett bra år försäljningsmässigt.
- Om det fortsätter så här behöver vi både bygga ut och anställa fler.
Flera orsaker
Orsakerna till den stora efterfrågan på nya bilar är många. När flera svenska - såväl privat- som tjänstebilskunder - avvaktade med sina nybeställningar under 2009 innebar detta samtidigt ett uppdämt behov av att byta bilar under 2010.
Hotande varsel genomfördes inte, flera återanställdes, börsen återhämtade sig, ränteläget blev okej, bostadspriserna var relativt stabila. Allt det gjorde att bilkunderna återvände till bilhallarna.
- I kombination med ovanstående så hade de flesta nybilsåterförsäljare brist på begagnade bilar och bjöd därför bra för kundens inbyte vilket ledde till en win-win situation för alla parter, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Aldrig haft lågkonjunktur
Vid Müllers bil i Piteå har försäljningssiffrorna ökat med 44 procent. Till skillnad från många andra som hade ett tufft 2009 har företaget inte känt av de dåliga tiderna i någon större omfattning.
- Vi har i princip aldrig haft någon lågkonjunktur eftersom våra bilmärken tagit marknadsandelar från andra bilmärken, varav Saab är ett av dem, säger Tomas Andersson vid Müllers.