I augusti förra året beslutade socialnämnden att införa en ny modell för avvikelserapportering. Hela socialtjänsten omfattas av förändringen, men hittills är det i princip bara äldreomsorgen som anammat metoden.
Kvalitetscontrollern Mats Larsson ansvarar för de inkomna avvikelserapporterna och ska göra en sammanställning. Tills detta är gjort betecknas avvikelserna som arbetsmaterial vilket betyder att de inte är offentliga.
"Roligt och bra"
Larsson är inte helt nöjd med det nya arbetssättet.
- Risken är att viktiga händelser drunknar i massan när man får in så många rapporter. Vi måste hitta en bättre struktur och det blir en utvecklingsfråga till hösten, säger kvalitetscontrollern.
Huvuddelen av de 150 rapporterna, som kom in i januari och februari, är alltså inskickade av äldreomsorgen. Hur allvarliga avvikelser det rör sig om varierar.
Offentliga avvikelser
- Jag uppskattar att 80 procent av avvikelserna handlar om att vårdtagarna gått in till varandra eller liknande saker. Vi jobbar ju för hotellås vilket kan avstyra det. Som jag ser det är det roligt och bra att människor engagerar sig. Det är viktigt att ha med personalen, säger Mats Larsson.
Hur många avvikelser personalen på de olika boendena skrivit varierar stort.
- Det beror nog på hur mycket cheferna engagerat sig i frågan. En del är positivare än andra och det kan nog ta tid innan det är samma kultur på alla boenden, säger Larsson.
Innan sommaren ska kvalitetscontrollern presentera avvikelserna för socialnämnden. Då blir de också offentliga och öppna för allmänheten.