14 miljoner i vinst för PT-koncernen

Det var idel trevliga besked som presenterades vid Piteå-Tidningens bolagsstämma i går kväll. Koncernen gör en vinst på dryga 14 miljoner kronor 2010, samtidigt når PT fler än nånsin genom tidning, webb, tv, mobil, facebook ...

PITEÅ 2011-05-25 06:00

Och det var också en av de saker som både styrelseordföranden Lars V Granberg och tidningschefen Matti Lilja tryckte på under stämman, vikten av att hänga med och ge våra kunder det de vill ha, och på det sätt de vill ha det.

14 miljoner i vinst, jämfört med knappt 2,5 miljoner 2009, hur kommer det sig?

- Framför allt därför att vi under 2010 lyckats med att få in de pengar vi ska, både på upplaga och framför allt annonser, säger Lars V Granberg, som medger att han vid förra bolagsstämman var litet orolig;

Når allt fler
- Det blev en rejäl nedgång på annonsmarknaden 2009 och jag var orolig inför 2010, men annonsavdelningen har lyckats vända det till en stor uppgång istället, säger Granberg.

- Vi har både ökat de egna intäkterna och sen har Norrbottens Media, som PT äger 25 procent av, tuffat på som det är tänkt, konstaterar han. Den affären gjordes 2007 och det gav resteffekter under 2008-09, men nu går det som det ska.

Att Piteå-Tidningen tappat ytterligare 300 exemplar i upplaga till 15 600 nu, ser han inte som något större problem;

- Nej, alla tidningar överallt tappar upplaga och vi har faktiskt drabbats ganska litet, säger han. Dessutom är det så att vi nu når fler människor än någonsin förr i och med att kanalerna blir fler - vi når ju läsare via tidning, webb, tv, facebook, twitter och så vidare numera.

Smarta samarbeten
Granberg konstaterar att de nya publiceringskanalerna också får betydelse för annonssidan.

- Nu kan vi ju på ett helt annat sätt erbjuda våra kunder ett helt koncept, fråga hur de vill synas och var de vill synas - tv, tidning, webb?

Både han, övriga styrelsen och tidningens ledning ser positivt på framtiden för Piteå-Tidningen, inte minst i och med de "smarta samarbeten" som inletts - och gett företaget tillgång till den allra senaste teknikutvecklingen vid de stora mediakoncernerna i landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om