Trafiksäkerhetsansvarige Glenn Franklin, polisen i Pite älvdal tvivlar på att folk skulle köra långsammare även om hastighetsbegränsningen sänktes.
– Förmodligen skulle det bara leda till fler trafikförbrytare, säger han.
Enligt honom är just Pålberget ett ställe där många får böter och förlorar sina körkort när polisen är ute och gör kontroller.
– Vi tar jättemånga när vi är ute och mäter där, säger han.
Enligt honom är det många som har åsikter om den tunga trafiken på Älvsbyvägen, men han menar att de i själva verket inte kör så fort.
– Nej, inte lastbilar och bussar. De håller sig kring 80 kilometer i timmen för det mesta, säger Glenn Franklin.
Problem byggs bort
E4 toppar olycksstatistiken och förklaringen till det är de höga hastigheterna.
– Höga hastigheter gör att man skadar sig rejält om det händer en olycka, säger Franklin.
Den mest olyckdrabbade sträckan på E4 har varit Bertnäs, där två dödsolyckor inträffat. Men även vänstersvängen in till Kopparnäs har orsakat flertalet lindrigare olyckor.
– Nu byggs det bort, så jag tror det kommer bli bättre. Och fartkameran i Kopparnäs gör sitt jobb, säger Glenn Franklin.
När det gäller inlandsvägarna 94, 95 och 373 menar Franklin att det är svårt att sänka hastigheten.
– Det är matarleder, man kör fort från ort till ort. Det skulle vara intressant att veta mer om vilken typ av olyckor det är och vilken årstid, säger Franklin.
Han menar att det kan handla om många viltolyckor och singelolyckor. Enligt honom är det viktigaste att alla bilförare är uppmärksamma.
– Man måste ha ett säkerhetstänk när man kör bil. Man vet aldrig om man möter en rattfyllerist, då spelar det ingen roll hur duktig du är på att köra bil, säger han.