Här är sommarens mest trafikstörande vägarbeten

Vägarbeten är en lika säker sommarplåga som mygg på midsommar. Men de fyller också sitt syfte och har man bara koll så kan man planera sin körning för att undvika överraskningar.

Vägen och cykelvägen mellan Älvsbyn och Korsträsk påbörjades redan ifjol och ska bli klar i höst.

Vägen och cykelvägen mellan Älvsbyn och Korsträsk påbörjades redan ifjol och ska bli klar i höst.

Foto: Håkan Öberg

Pite älvdal2021-05-18 19:00

Ett 30-tal slitna sträckor i Norrbottens vägnät kommer att få ny beläggning eller helt byggas om i sommar. Fler än 30 sträckor påverkas av vägarbeten, men på sin hemsida har Trafikverket publicerat ett urval av de som de ser som mest trafikstörande. Av dessa 30 är det 11 stycken i Pite älvdal.

– Det känns alltid roligt när vi kan utföra arbeten som verkligen kommer göra skillnad. Vi kommer byta beläggning på ganska långa sträckor, till exempel norr om Arvidsjaur på E45 mot Moskosel, och i trakterna runt Älvsbyn mot både Storforsen och Storsund, säger Torbjörn Lennelöv, enhetschef Underhåll på Trafikverket.

undefined
Sänkta hastigheter hör till vanligheterna vid vägarbeten.

Det finns många olika sorters beläggningsarbeten och skillnaderna på påverkan är stora. Det blir allt mellan att smyga fram med bilen i hopp om att slippa punktering av vasst gruskross till att knappt märka av någon skillnad.

Ytbehandling innebär att man klistrar fast sten som ny yta med max 16 millimeters storlek så blir det ett nytt slitlager på vägen. Det kommer göras på 17 kilometer av väg 660 mellan Vistträsk och Vidsel, 22 kilometer av väg 545 mellan Storsund och Korsträsk, i 14 kilometer mellan Storberg och Julträsk och i en kilometer av väg 522 i Hedberg.

– Sen på vissa ställen handlar det om fräsning och sliplager. Då fräser man bort asfalten och lägger ny, men det är inte några mer djupgående åtgärder, säger Torbjörn Lennelöv.

Den sortens beläggningsarbete kommer man att se på åtta kilometer av väg 374 mellan Vidsel och Storforsen, och från Smurfit Kappa på timmerleden/väg 506 till Älvsbyvägen 374. Men sen finns den större sortens beläggningsarbete.

– Det är då det man pratar om utbyte av obundna lager och beläggning. Då gör man lite djupare grejer i lagren som ligger under asfalten också, säger Lennelöv.

Och det är då man kan råka ut för vassa stenar?

– Jo det kan vara så, säger Lennelöv.

Det är 9 kilometer av E45, mellan Stormyrheden och Moskosel som kommer få den behandlingen. Alla vägarbeten kommer att kräva en avstängd körbana i perioder. Åtgärderna i centrala Älvsbyn och när Hortlax får en ny trafikplats vid E4 leds trafiken om.

Hur håller man bäst koll på läget för de olika sträckorna?

– Det gör man bäst på trafikverket.se, man trycker sig in på "läget på vägarna", och där borde statusen på bygget och tidsangivelser framgå. Sen kan saker alltid ändras, säger Lennelöv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!