Vägarna där hastigheten är som högst, är också de farligaste. I Pite älvdal har E4, väg 95, väg 94, väg 373 och väg 374 sammanlagt tagit minst tio människoliv de senaste fem åren. Lägger man till de allvarliga olyckorna, där människor blivit svårt skadade, är olyckorna 17 till antalet under åren 2012–2016.
I genomsnitt dödas mer än dubbelt så många under juli månad, årets dödligaste månad i vägtrafiken, jämfört med mars som är månaden med lägst antal dödade. Det beror oftast på att hastigheten är högre när olyckan väl inträffar och att fler oskyddade trafikanter är ute under sommaren. I en av dödsolyckorna de senaste fem åren var en fotgängare inblandad. Det var en kvinna som var ute och gick vid E4 i Jävre i augusti 2014, när hon blev påkörd av en personbil. Fyra av olyckorna var mötesolyckor, tre av dem fick dödlig utgång. Där är inte olyckan på E4 i Hortlax inräknad, där en personbil rammades av en långtradare i februari 2016. Paret som färdades i personbilen dog i sidokollisionen.
Marie Nordén är generalsekreterare för NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. Hon konstaterar att hastigheten är avgörande.
– Det är hastigheten som dödar. Tyvärr verkar det vara så att vi under sommaren kör sämre, snabbare och troligtvis är också risken för att köra alkoholpåverkad större under sommaren, säger hon.
32 procent av alla dödsfall i trafiken orskas av alkohol eller droger. Nästan lika stor andel av trafikolyckorna orsakas av trötthet, men då är även måttliga och lindriga olyckor inräknade.
– Trötthet och stress är en väldigt dålig kombination. Är man riktigt trött så kan det faktiskt likställas med alkoholpåverkan, säger Marie Nordén.
Enligt henne underskattar vi ofta faran med att vara trött i trafiken.
Sju av olyckorna var singelolyckor, lägger man till singelolyckor där vilt var inblandat blir antalet nio.
– Vid de flesta singelolyckorna handlar det om för hög hastighet, trötthet, alkohol och det kan också vara vilt inblandat. Ungefär hälften av alla bilförare bryter mot hastighetsbegränsningen, det är ett bekymmer idag att så få ser det som en viktig regel att följa, säger Marie Nordén.
Mörker, dåligt väglag och begränsad sikt är vanliga faktorer vid olyckor. Ändå var det dagsljus när nio av olyckorna inträffade och vid elva av de totalt sjutton olyckorna var det uppehållsväder.
– Kör man i Norrland och särskilt i Norrlands inland, så ska man också tänka på att kvaliteten på vägen kan ställa till det. Ofta är det inte så mycket trafik och på sommaren är det inte halt eller så, då finns risken att man kör för fort, säger Nordén.