Vi kör världens första dieselhybrid

Diesel och el borde ha varit det självklara förstaalternativet när det var dags att utveckla hybridbilar. Men det blev som bekant bensin och el i stället. Nu blir fransmännen först i världen med en dieselhybrid - och det kan gynna Volvo.

Förarplatsen är, sånär som på några reglage på mittkonsolen, identisk med den i nya Peugeot 3008.

Förarplatsen är, sånär som på några reglage på mittkonsolen, identisk med den i nya Peugeot 3008.

Foto: Stephane Muratet

Paris2009-08-27 06:00
Dieselhybriden visades redan i fjol på bilsalongen i Paris - fast då maskerad och under namnet Prologue Hymotion 4. Men nu har jag kört en förseriebil av den dieselhybrid som sätts i produktion i början av 2011. Då kommer systemet sitta i familjebussen Peugeot 3008.
Men räkna med att samma hybridteknik kommer även i Citroën och i - Volvo! Volvo använder ju sedan länge Peugeots snåla dieselmotorer och tillverkar redan nu den franska 2,0-litersdieseln i sin fabrik i Skövde. Det är samma motor som sitter i Peugeot 3008 Hybrid 4. Och Volvo har ju officiellt sagt att de kommer med en dieselhybrid 2012.
- Det låter som ett logiskt resonemang, säger projektets chef Vincent Basso lite undvikande när jag börjar spekulera om Volvo under provkörningen utanför Paris.
Oberoende
Att använda en dieselmotor som bas i en så kallad fullhybrid är inte fullt lika enkelt som att använda en bensinmotor. Motorn ska ju automatiskt starta och stanna under körning, även i sträng kyla, och en diesel jobbar också med ett mycket större vridmoment än en bensinmotor. Peugeot har därför utvecklat en speciell hybridteknik för 3008 Hybrid 4 (fyran står för fyrhjulsdrift). Dieselmotorn driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Mellan dem finns inga mekaniska kopplingar utan drivkällorna kommunicerar elektroniskt och jobbar oberoende av varandra - eller tillsammans.
2,0-litersdieseln ger 163 hästkrafter och elmotorn 27. Elmotorns effekt kan te sig blygsam men vridmomentet, som är viktigare än hästkrafterna, är hela 200 newtonmeter redan från start. Det gör att bilen accelererar 0-100 kilometer i timmen på 8,8 sekunder. Koldioxidutsläppen stannar på 109 gram per kilometer när dieselmotorn arbetar men är nära noll när enbart den elektriska motorn driver bilen. Bränsleförbrukningen anges till 0,41 liter per mil vid blandad körning. Och då ska man veta att 3008 är en relativt stor bil.
Dieseln effektivare
Fördelen med att använda en dieselmotor i stället för en bensinmotor i hybridsystemet är förstås att dieseln är ungefär 30 procent energieffektivare. För att göra drivlinan ännu effektivare har Peugeot 3008 Hybrid 4 en robotiserad manuell växellåda, det vill säga att en dator sköter växlingarna. Och eftersom drivningen bak inte har någon mekanisk förbindelse med drivningen fram får man en fyrhjulsdriven bil utan utrymmeskrävande kardanaxel.
Att köra Hybrid 4 är helt odramatiskt. Dieselmotorn går i och ur utan att man egentligen märker det - om man inte tittar på bildskärmen på instrumentpanelen. Enda nackdelen lär bli priset, även om det ännu inte är offentliggjort.
Peugeot blir först i världen med en dieselhybridbil och koncernsyskonet Citroën står näst på tur. Och om inte en eventuell försäljning till Kina sätter käppar i hjulen så kan den här tekniken om ett par år också sitta i en Volvo.

FAKTA Peugeot 3008 Hybrid 4
ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 650 (preliminärt)
Max släpvagnsvikt (kg) Ej fastställt
Drivning Fyrhjulsdrivning
Växlar BMP6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 997 (plus en synkron elmotor)
Maxlast (kg) Ej fastställt
PRESTANDA: 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 163+27
Vridmoment (Nm/varv) 300/1 580+200/0
CO2 (g/km) 109
0--100 km/t på (sek) 8,8
Vändcirkel (m) 11
KOMFORT: 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 432/1 604
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) Ej fastställt
Skatt (kr) Skattebefriad i fem år
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,41
Serviceintervaller (mil/år) Ej fastställt
Garantier Ej fastställt
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ej fastställt
Strålkastarglas/insats (kr) Ej fastställt
PLUS
Bränslesnål och långt under miljöbilsgränsen. Hög komfort
MINUS
Dyr och komplicerad teknik. Lång väntetid.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Toyota Prius
269 000 kronor.
Bensin/el. 0,43 liter per mil. Inte lika rymlig som Peugeot.

Lexus RX450h
573 100 kronor.
Bensin/el. Avancerad teknik men stor och tung. Drar 0,63 liter per mil
Honda Insight
250 000 kronor.
Bensin/el. Enklare hybridsystem. 0,44 liter per mil. Inte lika rymlig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om