Jenny Frank, kommunikatör/innehållsproducent för Företagarna
Vad tycker du är viktigast för tillväxten i Norrbotten?
– Att länet håller samman. Splittringar mellan städer, kust, fjäll och gräns är inte vägen framåt. Jag hör ibland nedsättande kommentarer om andra delar av Sverige, grannkommuner och dess innevånare. Dags att lämna sandlådan och inse att regionens invånare, företagare, politiker och kommuner måste verka för att hitta nära och kreativa samarbeten för att få positiva synergieffekter. Ingen kommun i Norrbotten överlever ensam, men tillsammans kan vi skapa magi.
Vilken är den största utmaningen för tillväxt i nuläget?
– De flesta företag i länet vill växa och anställa fler, samtidigt tackar en stor del av företagen nej till inkommen order på grund av tidsnöd. Den främsta anledningen är bristen på lämplig arbetskraft, ett hinder som inte minskat trots en svagare arbetsmarknad. Regioner med ett varierat näringsliv har bäst förutsättningar för långsiktig tillväxt. Sök lösningar på kompetensbristen och matchning på länets arbetsmarknad och skapa goda förutsättningar för ett differentierat näringsliv.
Har du någon förebild vars företagsresa du imponeras av?
– Jag imponeras av alla som vågar satsa allt på sin företagsidé och jobbar hårt för att lyckas! Ska jag lyfta någon pionjär både inom produkt och ledarskap så väljer jag Maud Spencer, vd Svalson. Hon är en företagare som genom sitt engagemang i Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen valt att vara med och påverka förutsättningarna för svenska företag. Det är också riktigt häftigt att se att de lyckats ta ut sina produkter från Öjebyn till världen!
Pär Johansson, chefsstrateg för LTU Business
Vad tycker du är viktigast för tillväxten i Norrbotten?
– Tillväxt är en kombination av hårdvara, såsom grön energi, mineral och pengar, och mjukvara, det vill säga människor, ambitioner och en stor dos risktagande. För mig är mjukvaran den självklara nyckeln till tillväxt – utan den får vi istället en långvarig och kostsam växtvärk. Därför måste vi som nation lägga ännu mer vikt på att både attrahera och inkludera mjukvaran.
Vilken är den största utmaningen för tillväxt i nuläget?
– Jag möter rätt många företagare vars affärer går lite för bra – förstå mig rätt. De gör redan bra resultat och behöver inte ta några stora risker för att fortsätta vara framgångsrika. Kul för dem! Bristen på riktig framgångshunger är tyvärr en påtaglig kulturell utmaning vi har i Norrbotten. ”Who dares wins” borde därför bli en stående titel på alla näringslivsfrukostar i länet.
Har du någon förebild vars företagsresa du imponeras av?
– Jag vill lyfta den företagsresa som Barbro och Gunnar Liljedahl gjort med deras bolag Liko ab ute i det vackra Alvik. Att därifrån lyckas säkra ungefär 20 procent av världsmarknaden för patientlyftar är oerhört imponerade och inspirerande. Samtidigt har de valt att aktivt utveckla och investera i sin bys utveckling med bland annat fotbollsplan, restaurang och nu senast en fantastisk ridanläggning. Deras resa hoppas jag kan inspirera ännu fler företagare att sprida sina framgångar och därmed göra vår landsända ännu mer attraktiv.
Lena Callne, Callne Communication
Vad tycker du är viktigast för tillväxten i Norrbotten?
– Mitt svar baserar sig på intuition snarare än kunskap: Både på ett psykologiskt och ekonomiskt plan tror jag det är viktigt att inte bromsa. Detta trots att vi närmast reflexmässigt vill göra just det, när vi lever i oroliga tider som nu. Nu gäller det att behålla framtidstro och styrfart – så vi tar oss över svackan genom att flyga snarare än att hamna i diket och kravla oss upp igen. Det har vi inte tid med. I övrigt – se mitt svar om den största utmaningen…
Vilken är den största utmaningen för tillväxt i nuläget?
– Nyckelfrågan är hur framgångsrika vi är i rekrytering av nya norrbottningar. Den befintliga befolkningsstrukturen bäddar inte direkt för tillväxt. Jag förstår att det finns människor som jobbar järnet med att hitta sätt att nå och locka rätt kompetens. Det är i Norrbotten det händer men förutsättningen för att få det att hända är människor som ännu inte finns här. Och det är onekligen något av en utmaning. Det gäller att jobba på och räkna varje ny norrbottning som en framgång.
Har du någon förebild vars företagsresa du imponeras av?
– Jag är förvisso företagare men jag är kanske inte en klassisk entreprenör i bemärkelsen att tillväxt är ett självändamål. För mig personligen handlar företagandet om möjligheten att måla med en stor palett. Om inte bokstavligen så i bemärkelsen att ge mig själv friheten vara en mångsysslare inom mitt kompetensområde. Så mina personliga förebilder landar inom kultursektorn. Jag tycker att Charlotte Lindmark i Glugg Produktion imponerar, med driftighet och uthållighet som företagare.