LKAB kan ta över vid eventuell gruvkrasch

I kulisserna pågår febril aktivitet för att rädda aktiebolaget Northland Resources. Samtidigt lurar LKAB i vassen som en ny tänkbar aktör om konkursen blir ett faktum.

För två år sedan var glädjen på topp vid första spadtaget till gruvsatsningen i Kaunisvaara, förrättat av Northland Resources styrelseordförande Anders Hvide, dåvarande kommunalrådet Bengt Niska, förre landshövdingen P-O Eriksson och gruvbolagets vd Karl-Axel Waplan. I dag är stämningen något mera dämpad. (Arkivbild).

För två år sedan var glädjen på topp vid första spadtaget till gruvsatsningen i Kaunisvaara, förrättat av Northland Resources styrelseordförande Anders Hvide, dåvarande kommunalrådet Bengt Niska, förre landshövdingen P-O Eriksson och gruvbolagets vd Karl-Axel Waplan. I dag är stämningen något mera dämpad. (Arkivbild).

Foto: Kurt Engström

PAJALA2013-02-01 06:00

Northland Resources jakt efter 2,5 miljarder kronor har dominerat veckans nyhetsflöde.

Pengarna behövs för att rädda den nystartade järnmalmsbrytningen vid Tapuligruvan i Kaunisvaara norr om Pajala.

Produktionen där och all transportlogistik har förvisso fungerat som en väloljad turbomotor - men berget av utgifter har skenat iväg, och därför krävs extra insatser för att hålla liv i gruvbolaget och verksamheten.

Intensivt spel
I det fördolda pågår en intensiv kamp för att rädda skinnet.

Northland Resources har utlyst en nyemission där stopptiden är satt till måndag eftermiddag.

Dock viskar initierade källor om att teckningstiden, som redan förlängts, kan förlängas ytterligare några dagar.

Ekonomiska experter har dock, tämligen samstämmigt, betraktat nya insatser som en extrem högrisk.

Ändå är gruvbolaget åtminstone utåt sett försiktigt optimistiska.

Omfattande analyser
Utan tillskott av pengar lurar konkurs runt hörnet, hur bra råvaran än må vara.

Om så sker, om bolaget går omkull och 10 000 småsparare står där med värdelösa aktiepapper, då kan möjligen statliga LKAB kliva in på scen.

Enligt en insatt källa pågår redan ett rätt omfattande arbete för att nagelfara och analysera gruvprojektets alla basfakta.

Officiellt lämnar LKAB inga kommentarer.

Tre nystarter
LKAB har visserligen redan fullt upp med tre aviserade gruvstarter i Svappavaara-området (Gruvberget, Mertainen, Leveäniemi) som samtliga ska vara i produktion till 2015.

I dessa projekt kommer runt tusen personer att nyanställas.

Men, enligt vad PT erfar, kittlar även Tapuligruvans järnmalmsfyndigheter om nuvarande huvudaktör viker ner sig.

All infrastruktur runt dagbrottet står ju klappad och klar, och LKAB äger redan kapital, kunskap och kontakter i tillräcklig omfattning för att effektivt kunna glida in i ett ägarskap.

FAKTA LKAB

Statligt ägda LKAB vill öka sin totala kapacitet med 35 procent fram till år 2015.

Det innebär att dagens 26 miljon ton ska öka till 37-40 miljoner ton järnmalmsprodukter per år.

Målet ska nås via två nya huvudnivåer, i Kiruna och Malmberget, samt tre nya dagbrottsgruvor i Svappavaara-trakten.

Två tredjedelar av all järnmalm fraktas i dag med tåg till LKAB:s hamn i Narvik för vidare transport per båt ut i världen. En tredjedel skeppas via hamnen i Luleå.

LKAB står för 90 procent av all järnmalmsproduktion i Europa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om