Under 2006 hade Pajala-Ylläs flygplats drygt 3 000 passagerare.
- Det är vad Luleå har på några dagar. Men någonstans måste man börja, tycker Niskala.
Bästa året hittills, rent statistiskt, var 2004. Då hade flygplatsen nära 5 000 resenärer.
Direktcharter
Men nu blickar Niskala framåt med spänning. Start- och landningsbanan förlängs till 2 300 meter. Samtidigt byggs faciliteterna ut. I november ska arbetet stå klart. Det skapar förutsättningar för en expansion.- Vi vill satsa på direktcharter från Europa, främst England och Tyskland.
Tidigare var det inte möjligt. Den korta banan satte stopp för stora flygplan.
- Dagens anläggning har tillgodosett behoven för linjetrafiken. Den nya kommer att utveckla regionen, hävdar Niskala.
Snart synligt
Han jämför med Kittilä flygplats, elva mil från Pajala, som förra året hade 238 000 passagerare.- 99,5 procent av dem var turister.
Kan Kittilä och Levi så borde Pajala i samarbete med finska Kolari också kunna locka besökare från kontinenten. Att flygplatsen numera heter Pajala - Ylläs är en bekräftelse på detta. Ylläs är nämligen den stora skidanläggningen på finska sidan.
- Vi har massor av attraktioner i Tornedalen och har redan haft en del charter. Fast det syns inte i statistiken. Men snart kommer det att märkas, säger Niskala med övertygelse.