Knappast värt att skriva hem om.
Men TSI-motorn är en glädjekälla, särskilt i kombination med den geniala DSG-växellådan (plus 14 000 kr). Fast det drivpaketet blev faktiskt tillgängligt på den nuvarande modellen redan nu i höst.
Den mest spännande nyheten kommer dock inte förrän i vår. Park Assist! Men jag testade systemet redan i förra veckan.
Sensorer kollar rutan
Park Assist hjälper dig att parkera bilen där du själv förmodligen inte ens skulle ha vågat försöka. Systemet baseras på en massa ultraljudsensorer (fyra bak, fyra fram och två på sidan) som via en microprocessor är kopplade till bilens elektriska styrservo.Systemet aktiveras med en knapp och sen mäter sensorerna systematiskt utrymmena som finns längs vägen man kör. När en tillräckligt stor ficka registrerats får föraren en klarsignal på instrumentpanelen. Då fortsätter man sakta framåt tills en ny signal ger besked om att det är dags att lägga i backen.
Sen blir det nästan lite magi.
När man släpper kopplingen och sakta börjar backa tar en osynlig hand över ratten. De egna händerna kan man lugnt stoppa i fickorna. Bilen backar själv in i parkeringsfickan tills en pipsignal talar om att det är dags att bromsa. Då lägger föraren i stället in en växel framåt - och på nytt börjar ratten snurra. Sen är det bara att köra framåt tills framvagnen kommit rätt.
Jag skulle vilja se den förarprövare som inte godkänner den här fickparkeringen.
Systemet, som använder både rännstenskant och övriga parkerade bilar som mätpunkter, kommer att kosta drygt 7 000 kronor i Sverige.
Vokswagen har jobbat i två år med att utveckla Park Assist och blir också den första europeiska tillverkare med den här tekniken på tillbehörslistan. Toyota erbjuder ett liknande system som dock använder sig av kameror och därmed blir dubbelt så dyrt.
Hur stor efterfrågan det kommer att bli på den här tekniken har man ingen aning om hos VW. Möjligen skulle man kunna sätta merpriset mot självriskkostnaderna vid eventuella p-skador. Eller kanske det är värt pengarna att bara slippa ha ont i magen varje gång man skall fickparkera?
Nya VW Touran i övrigt då? Bortsett från nämnda kosmetiska förändringar är det fortfarande en högre och längre version av en vanlig Golf. Grundarkitekturen är desamma. Det innebär att bilen är välbyggd men att designen är mer än lovligt feg och trist. Det gäller även interiören.
Men det innebär också att den rullar stadigt och pålitligt och dessutom är mycket tyst och komfortabel. Och den lilla 1,4-litersmotorn med både avgasdriven turbo och mekaniskt driven kompressor är en energisnål pärla.
Miljömässigt bäst är dock alternativet med gasdrift, som kostar 230 000 kronor.