Det här är således inte en bil för gamla trogna Volvo-kunder. C30 är tvärtom bilen som ska locka köpare som kanske aldrig ens lekt med tanken på att skaffa sig en Volvo. Unga, välbeställda, ensamstående...
Och de ska gärna gilla att köra bil. För Volvo C30 är den mest körglada bilen hittills från Hisingen. Förlåt, från Gent. I Belgien, alltså. Där byggs ju både S60, S40 och V50. Lyfter man av karossen så är det också exakt identiska grejer under skalet som i just S40.
En fet femma
Sett ur det perspektivet, att det egentligen är en S40 med modifierad kaross, ter det sig förstås lite märkligt att Årets bil-juryn nominerade C30 till uppgörelsen om 2007 års titel. Men okej, köregenskaperna är verkligen annorlunda. Chassiteknikerna har vässat C30 till bristningsgränsen och skapat en bil som bara vid normal vardagslunk påminner om en Volvo. Vill du däremot ha ut mer finns det en rejäl källa att ösa ur och ju tuffare du hanterar den ju mindre Volvo blir det kvar.Den kan till och med bli riktigt elak, i alla fall med så här mycket råstyrka under huven som i vår provbil. Där ruvar nämligen den 5-cylindriga dieseln från Skövde med ett vridmoment på mäktiga 350 Nm. Akta er för att koppla ur antisladdsystemet!
Den här raka femman, både den bensindrivna och den dieseldrivna, är det fetaste Volvo gjort. Och då snackar jag förstås inte cylindervolym. Må automobilens gudar vredgas över den som vågar skicka den här maskinen till de sälla fyrtaktsmarkerna.
I dieselutförande (D5) går den bara att få i kombination med automatlåda medan däremot bensinaren (T5) har manuell låda som standard.
C30 går också att få med fyrcylindriga motorer, både bensin och diesel, och dessutom med flexifuelmotor.
Feg interiör
Volvo C30 bjuder nu inte enbart på fräcka köregenskaper utan i än högre grad på fräcka linjer. Och de sitter helt rätt. Bakpartiet, i rakt nedstigande led härstammande från Volvo P1800 ES, är helt enkelt genialt. Och dessutom snyggare än originalet. Jag skulle kunna sätta en rejäl slant på att C30 blir en klassiker, en framtida samlarbil.Men det är obegripligt att inte den begåvade designen går igen på insidan. På plats bakom ratten känns det som att sitta i vilken S40 eller V50 som helst. Den som satsar på en sådan här bil gör det ju inte av praktiska eller logiska skäl, utan för att han eller hon vill ha något annorlunda med en högst egen stil. Och då bör man ju som ägare bli påmind om det även inne i bilen. Det hade räckt med lite små fräcka detaljer i instrumenteringen, en annan ratt, unika instrumenttavlor och kanske andra friskluftsintag ... Men det bidde ingenting. Designavdelningen gick tydligen hem när utsidan var klar.
Men för den bilköpare som nu vill ha en så här liten Volvo fast i mera praktiskt utförande då? Framför allt med fyra dörrar. Tja, kanske en V30? För det är väl självklart att Volvo kommer att suga länge på den här goa karamellen.
<\c>Bild 1-3:
Volvo är på jakt efter en ny kundkrets. C30 lär knappast bli någon folkbil utan snarare en trendbil för dem som inte sätter de klassiska Volvo-värdena i första rummet. Foto: Lennart Pettersson
Bild 4: Form före funktion. Volvo C30 är knappast en bil för familj med barn, vovve och villa.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 5: Tog designavdelningen lunchpaus när det var dags att forma förarplatsen på C30? Den ser exakt likadan ut som i S40 och V50. Förväntar sig inte de här kunderna något sexigare?
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: Bilvärldens bästa bilradio? Inte främst för ljudet utan för att den i dessa teknikraseriet tidevarv är föredömligt användarvänlig.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7: Det enda som egentligen skiljer C30 från S40 framifrån är de kraftigt markerade strålkastarna.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 8 är en faktagrafik med nedanstående innehåll: