Vinnande koncept

Framgångssaga. Grundplåten till nya Peugeot 308 är ungefär likadan som till föregångaren 307. Liksom till koncernsyskonet Citroën C4. Och varför ändra mer än nödvändigt på ett vinnande koncept? Ändå har tillverkarna lyckats få bilen att växa. Det märks mest på bredden.

Övriga2008-03-13 00:00
Stockholm (Spektra) Peugeot 307 blev rena rama framgångssagan för PSA-koncernen - sedan starten 2001 har den levererats i över 3,2 miljoner exemplar. Så det var säkert med stor vånda de franska konstruktörerna började utveckla efterföljaren. För säkerhets skull använde de samma ledord: kul, komfortabel och konkurrensduglig.

Och visst är den nya bilen lika underhållande att köra som den gamla. Plus att den har blivit rymligare och framför allt tystare. Peugeot har klämt in mer än 70 kilo extra isoleringsmassa i den nya bilen och plastmaterialen känns ett snäpp mer påkostade.

Motorer från BMW

Peugeot fortsätter att storsatsa i det här segmentet som fortfarande kallas Golfklassen fastän det var länge sedan Volkswagen regerade här. Det bekräftas av att de erbjuder inte mindre än tio olika drivlinor till 308:an. Bland annat tre högteknologiska bensinmotorer som Peugeot har utvecklat tillsammans med BMW. I vår provbil sitter den mest kraftfulla av dessa - en direktinsprutad 1,6-litersmotor med twinscroll-turbo.

De franska dieselmotorerna, som redan är hyllade, kommer nu också att kunna köras med 30 procent inblandning av biodiesel. I vår kommer också en 1,6-litersdiesel som klarar de svenska miljöbilskraven. Peugeot 308 kommer dessutom snart med världens första serieproducerade dieselhybrid!

Fem av motorvarianterna är kopplade till femstegade manuella växellådor medan den starkaste 2,0-litersdieseln förses med en sexväxlad låda. Även två automater är aktuella - den mer avancerade transmissionen har Porsches Tiptronic-system. Dessutom är en elektroniskt växlad manuell låda på väg.

Fler modeller

I Euro NCAP:s krocktest fick Peugeot 308 fem stjärnor vilket är högsta betyg. Dessutom fick den fyra av fem stjärnor för skyddet av barn i bilen. Och bilens front är så pass "mjuk" att den gav tre av fyra stjärnor för skyddet av fotgängare.

Än så länge finns Peugeot 308 i tre- och femdörrarsversioner men fler varianter är på gång. I sommar kommer en kombi och längre fram lanseras både SW- och CC-modeller.

Om du väljer premiummodellen så får du dessutom det väldiga panoramaglastaket som ger bilen en glasad yta på sammanlagt 4,86 kvadratmeter. Det känns nästan som att åka cabriolet.

Priset har varit ett av Peugeots starkaste vapen. Nya 308:an börjar på 159 000 kronor och då får du tre dörrar och en 120-hästars bensinmotor.

Minsta dieselmotorn gör dessvärre bilen 18 000 kronor dyrare, men i övrigt är det ett bättre val.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om