Och visst är den nya bilen lika underhållande att köra som den gamla. Plus att den har blivit rymligare och framför allt tystare. Peugeot har klämt in mer än 70 kilo extra isoleringsmassa i den nya bilen och plastmaterialen känns ett snäpp mer påkostade.
De franska dieselmotorerna, som redan är hyllade, kommer nu också att kunna köras med 30 procent inblandning av biodiesel. I vår kommer också en 1,6-litersdiesel som klarar de svenska miljöbilskraven. Peugeot 308 kommer dessutom snart med världens första serieproducerade dieselhybrid!
Fem av motorvarianterna är kopplade till femstegade manuella växellådor medan den starkaste 2,0-litersdieseln förses med en sexväxlad låda. Även två automater är aktuella - den mer avancerade transmissionen har Porsches Tiptronic-system. Dessutom är en elektroniskt växlad manuell låda på väg.
Än så länge finns Peugeot 308 i tre- och femdörrarsversioner men fler varianter är på gång. I sommar kommer en kombi och längre fram lanseras både SW- och CC-modeller.
Om du väljer premiummodellen så får du dessutom det väldiga panoramaglastaket som ger bilen en glasad yta på sammanlagt 4,86 kvadratmeter. Det känns nästan som att åka cabriolet.
Priset har varit ett av Peugeots starkaste vapen. Nya 308:an börjar på 159 000 kronor och då får du tre dörrar och en 120-hästars bensinmotor.
Minsta dieselmotorn gör dessvärre bilen 18 000 kronor dyrare, men i övrigt är det ett bättre val.