Det här är alltså världens just nu snabbaste kombibil. För RS6 finns bara i kombiutförande.
Bilen jag kör har Tiptronic-växellåda, som kan växlas manuellt med "paddlar", men den automatiska transmissionen i sportläge är så snabb att den bokstavligen slår även en driven förare på fingrarna.
Chassiet styrs elektroniskt, quattrosystemet ger 60 procent av drivkraften till bakhjulen, styrningen är progressiv och antisladdsystemet intrimmat så att bakvagnen ska kunna skjuta på lite. Det ger oförskämt roliga köregenskaper. Men man behöver förstås en egen racerbana för att kunna njuta fullt ut. Det har visserligen Bernie Ecclestone, som köpte Paul Ricard-banan när grundaren med samma namn dog 1999, men han lär vara rätt ensam om en sådan egendom. Dessutom kör han inte Audi.
Möjligen skulle man, med obegränsade ekonomiska tillgångar, kunna köpa bilen enbart för motorljudets skull. Magnifikt är bara förnamnet.
För att kunna sälja ännu fler miljövänliga Audi-bilar, blir det något förvånande svaret. Det är nämligen prestigebilarna som ger märket den rätta klangen och banar väg för de mera vanliga familjebilarna. Audi RS6 kommer att säljas i bara ett par tusen exemplar i år medan det kommer att säljas en miljon "vanliga" Audi. En drömgräns som har nåtts mycket tack vare just klangen i namnet Audi.