Världens snabbaste bil i familjeformat

bilar. Det här är världens snabbaste skåpbil. Lite brutalt formulerat, kanske, men så sitter det också en brutal motor under huven på Audis familjekombi A6. En V10! Fast med den här bestyckningen heter den RS6. 580 hästkrafter, 0-100 på 4,6 sekunder, en dryg miljon på prislappen och massor av koldioxid ur avgasrören.

Övriga2008-02-14 00:00
Le Castellet (TT Spektra) Nya Audi RS6 är det värsta som lämnat fabriken i Ingolstadt. Den klår till och med sportbilen Audi R8. I alla fall när det gäller antalet cylindrar, bensinförbrukning och koldioxidutsläpp. Från stillastående till 100 km/t gör den jämnt lopp med R8 och vore den inte elektroniskt strypt vid 280 km/t skulle den även hänga med en bit över 300 km/t.

Det här är alltså världens just nu snabbaste kombibil. För RS6 finns bara i kombiutförande.

Egen racerbana

Några mil på småvägar i ett vårvackert Provence tillåter inga större utsvävningar, den lokala polisen är dessutom informerad om min och några kollegers närvaro, men några varv på klassiska F1-banan Paul Ricard ger desto större utbyte. Jag har i skrivande stund fortfarande ont i nacken. Inte bara för att fyrhjulsdrivningen effektivt får ner accelerationskrafterna i asfalten utan också för de smärtsamt effektiva bromsarna. Provbilen är dessutom utrustad med keramiska bromsskivor som aldrig mattas (kostar preliminärt 70 000 kronor extra).

Bilen jag kör har Tiptronic-växellåda, som kan växlas manuellt med "paddlar", men den automatiska transmissionen i sportläge är så snabb att den bokstavligen slår även en driven förare på fingrarna.

Chassiet styrs elektroniskt, quattrosystemet ger 60 procent av drivkraften till bakhjulen, styrningen är progressiv och antisladdsystemet intrimmat så att bakvagnen ska kunna skjuta på lite. Det ger oförskämt roliga köregenskaper. Men man behöver förstås en egen racerbana för att kunna njuta fullt ut. Det har visserligen Bernie Ecclestone, som köpte Paul Ricard-banan när grundaren med samma namn dog 1999, men han lär vara rätt ensam om en sådan egendom. Dessutom kör han inte Audi.

Möjligen skulle man, med obegränsade ekonomiska tillgångar, kunna köpa bilen enbart för motorljudets skull. Magnifikt är bara förnamnet.

Banar väg

Även om Audi äger sportvagnstillverkaren Lamborghini så lär inte en enda del i motorn vara gemensam med den italienska V10-maskinen. Vilket osökt leder till den närmast självklara frågan "varför"? Varför utvecklar Audi en sådan här monstermaskin i miljödebattens tidevarv?

För att kunna sälja ännu fler miljövänliga Audi-bilar, blir det något förvånande svaret. Det är nämligen prestigebilarna som ger märket den rätta klangen och banar väg för de mera vanliga familjebilarna. Audi RS6 kommer att säljas i bara ett par tusen exemplar i år medan det kommer att säljas en miljon "vanliga" Audi. En drömgräns som har nåtts mycket tack vare just klangen i namnet Audi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om