Vackrast och säkrast

RENAULT. Nyligen blev den utsedd till världens vackraste bil och redan för sju år sedan utsågs den till världens säkraste bil. Renault Laguna var nämligen den allra första bil som fick maximala fem stjärnor av Euro NCAP. Däremot har kvalitetsbetygen varit usla. Nu är en helt ny upplaga här, som fransmännen lovar ska fungera bättre.

Övriga2008-02-21 00:00
Stockholm (TT Spektra) Redan i mars 2001 fick Renault Laguna fem stjärnor av Euro NCAP och blev därmed alltså först att få maximal utdelning vid det europeiska krocktestet. Sedan har Renault hela tiden legat i framkant i fråga om krocksäkerhet och helt nya Laguna fick förstås också fem stjärnor. Nästan med råge. 36 av 37 möjliga poäng (nya Volvo V70 fick totalt 34).

Dessutom fick bilen fyra stjärnor för barnsäkerhet och två stjärnor för fotgängarskyddet.

Sverige är ju kombilandet nummer ett och den här versionen av nya Laguna, som Renault kallar Sport Tourer, blir säkert bästsäljaren. Men det är svåra konkurrenter i den här klassen, främst Ford Mondeo kombi och VW Passat Variant. Men svensken är också beredd att lägga till några tusenlappar för att få en Volvo V70, så Renault lär få slåss om varenda kund.

Kvalitetsproblem

Renault Laguna måste också slåss mot ett skamfilat kvalitetsrykte. När kvalitetsinstitutet JD Powers i fjol kollade vad Laguna-ägarna tyckte om sin bil visade sig besvikelsen vara stor.

Nu lovar Renault att det har blivit rättning i leden och att grejerna ska hänga ihop bättre.

I Sverige är också skilsmässan från Volvo Personvagnar klar och Renault måste stå på egna ben. Frågan är hur det påverkar service och
andrahandsvärde.

Vår provbil har en 2-liters bensinmotor på 140 hk men till Sverige kommer också en turboladdad version på 170 hk, plus en 2-liters diesel på 150 hk. Jo, det finns också en instegsmodell med en 1,6-liters bensinmotor på 110 hk. Och med tiden kommer en V6-motor, som utvecklats tillsammans med Nissan.

Däremot tar den svenske importören inte in lilla 1,5-litersdieseln, som fransmännen kallar "miljömotor". Den saknar nämligen partikelfilter.

Sexstegad manuell låda är standard. Men den är inte särskilt rolig. Automat med lika många steg kostar
12 000 kronor extra.

Tyst och mjuk

Franska bilar är kända för att rulla tyst och mjukt. Och det gör även nya Laguna, om man nöjer sig med 16-tumshjul. Sittkomforten är kanske inte lika imponerande.

Förarplatsen är okay även om jag inte alls gillar alla rattar och knappar mellan framsätena. Hur många kör i diket medan de håller på och tragglar med detta?

Sen svor jag ve och förbannelse över att vindrutetorkarna inte gick att vika ut till natten, när det föll blötsnö och SMHI utlovade frysgrader. Mycket riktigt var de rejält fastfrusna morgonen därpå.

Just då kändes nya Renault Laguna kombi rätt iskall - återstår att se var spekulanterna tycker.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om