Underbart är kort

Alfa Brera. Så vacker att se på och så inspirerande att få krama i kurvorna. Och vilken sann njutare skulle väl inte vara beredd att ge upp tysk perfektionism till förmån för en charmig italienska - om hon nu bara gick att lita på. Och eftersom Alfa Brera i grunden är en kapad Alfa 159 så kan man nog befara, i dubbel mening, att underbart är kort.

Övriga2006-06-22 00:00
Man får ibland en känsla av att det är 30 000 delar som färdas på vägen i tät formation! En känsla som förstärks av att både förarstolen och passagerarstolen sitter löst i den Brera jag kör. På lite trasig väg skramlar dessutom inredningen lite här och där. Visserligen har just det här exemplaret misshandlats av besökare på Stockholms Bilsalong, men ändå.

Fast vem bryr sig? Och vem bryr sig att sikten runtom är lika med noll, att man sitter lite halvtaskigt och hela tiden slår vänsterknät i farthållarspaken? Det är ju så kul. I alla fall för den som inte behöver betala för kalaset. "Vår" bil med V6-motor, fyrhjulsdrivning och tak helt i glas (sky view) kostar 470 000 kronor. Hur kul känns det?

Mindre motor

Det går att få en Brera exakt 100 000 kronor billigare än så, alltså för 370 000 kronor, men då med enbart framhjulsdrivning och en 4-cylindrig JTS-motor på 185 hk. Men den är å andra sidan 160 kg lättare. Även om Brera fortfarande är en tung bil i förhållande till sitt format så gör den lägre vikten det fyrcylindriga alternativet väl värt att prova och jämföra för den som går i köptankar.

Men varken sexan eller fyran är några riktiga sportmaskiner. Båda låter fräckt men det där riktiga klippet saknas. Det är alltså inte i motorrummet tjusningen sitter hos Alfa Brera utan i chassiet och inte minst i den precisa styrningen.

Plattformen är som nämnts densamma som hos nya Alfa 159 och består därmed av samma arkitektur som Alfa kommer att använda i hela sitt kommande bilprogram, inklusive den öppna Spider som kommer i höst. Och den crossover som aviserats till 2008.

Man får alltså i princip tillgång till samma teknik, samma drivlina och samma komponenter i övrigt om man i stället för Brera väljer en Alfa 159. Plus ett användbart baksäte och två extra dörrar. Dessutom samma vackra linjer, skapade av Giorgetto Giugiaro. Satsar man sen på en 159 Sportwagon så får man också en betydligt mera praktisk vagn. Väljer man Sportwagon med likadan sexa under huven som i vår Brera och med samma fyrhjulsdrivningsteknik (Torsen) så får man som grädde på moset 70 000 kronor över. Och man slipper alla lystna blickar som följer ens färd i en Brera.

Rent och skärt ha-begär

V6-motorn är en fortsättning på de fyrcylindriga JTS-motorerna där bränslet sprutas direkt in i förbränningsrummen i en blandning som sägs optimera prestanda, förbrukning och utsläpp. Variabel ventilstyrning på både insugs- och avgasventilerna används nu för första gången på en V6:a. Det ger en bra vridkurva redan från låga 1 800 varv/min. Men förbrukningen är knappast imponerande och koldioxidutsläppen kan nog bara glädja skattmasen.

Alfa Brera är, precis som alla andra 2+2-coupeer, en bil som inte precis vädjar till sunt förnuft utan mera till rent och skärt ha-begär.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om